DONES al capdavant DE LES EMPRESES
Emprendre malgrat tot
Les iniciatives femenines fracassen el 14% menys que els projectes dels homes

foto-web-c
En el món empresarial, les dones segueixen estant poc representades. Aquesta tendència es veu clarament en el percentatge de directives en les companyies (13%), però també en la desigualtat existent en els projectes d’emprenedoria.
A Espanya hi ha més de 650.000 emprenedores. De totes les empreses que es creen cada any, el 40% són fundades per una dona, segons l’últim informe de Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Raquel Cabezudo, presidenta de Professional Women’s Network (PWN), matisa aquestes dades: «El 2015, només el 5% de les iniciatives amb menys de tres anys i mig estaven fundades per dones». Encara que admet que el 2016 aquesta xifra va millorar fins a arribar al 5,8%. Una tendència que es confirma amb les dades generals. Blanca Drake, responsable de Women’s Age, assegura que «l’evolució és positiva». En comparació amb el 2015, l’any passat hi va haver un 7% d’empreses posades en marxa per dones.
Plans més sòlids
A més a més, les iniciatives de les dones fracassen el 14% menys. El 66% de les empreses fundades per homes no funcionen, davant el 48% de companyies començades per dones que no tenen èxit. El motiu, segons els experts, són els plans de negoci més sòlids. També hi influeix el fet que són més propícies a demanar finançament de fonts més variades en cas de ser necessari.
No tot són dades positives. Blake destaca que només el 27% de les iniciatives tecnològiques són fundades per dones i que «aquestes són les empreses que tenen més futur». La raó: la falta de noies que estudien carreres científiques. La solució: que les nenes considerin aquests graus «atractius». Un pla d’actuació que podria servir també per promoure la innovació de les dones en general. Totes les expertes consultades coincideixen a dir que això és imprescindible. Helena de Felipe, directora d’AFAEMME, veu necessari que es «recolzi» l’emprenedoria femenina. I afegeix: «Necessitem més emprenedoria en general, amb vista al futur, i que contractin després d’uns anys d’activitat».
És una lliçó que s’ha d’aprendre de les emprenedores del nord d’Àfrica. Meriem al-Hilali, consellera diplomàtica a la Unió pel Mediterrani (UpM), destaca que «una de les millors accions és veure com integren la comunitat en el seu negoci per impulsar-lo». «Encara que entenc el que passa a Europa, per la despesa que suposa contractar», afegeix.
I el MedaWeek Barcelona, que va tenir lloc la setmana passada, va ser la trobada idònia perquè emprenedores dels dos costats del Mediterrani compartissin les seves experiències. En aquest fòrum, Laurence Païs, responsable de projectes socials d’UpM, va opinar que «l’apoderament de les dones passa, entre altres factors, per l’accés a les finances, però també pel suport dels homes en aquest repte».
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe
- EL PARTIT DE MONTJUÏC Flick s’indigna amb LaLiga