MILLORA DE LA COMUNICACIÓ FERROVIÀRIA AMB EL CONTINENT

El port du en 13 hores càrrega en tren fins a l'Europa central

Surt del Morrot el primer comboi que connecta amb França en ample europeu

El nou corredor usa 76 quilòmetres ja fets de l'AVE i 92 de vies amb un tercer rail

2
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA
BARCELONA

El que ha fet el Ministeri de Foment per crear el primer corredor ferroviari transfronterer de mercaderies d'ample europeu Barcelona-França és un autèntica filigrana entre vies noves i antigues adaptades. Però el resultat, tot i que provisional, millora notablement el transport en tren, a més a més de rendibilitzar una part de la multimilionària inversió de l'AVE ja acabada i de reduir l'engruixida penalització per no utilitzar encara el túnel de concessió privada del Pertús, a punt des del 2008. El primer comboi de càrrega directe a l'Europa central, sense canvi d'eixos ni altres pèrdues de temps frontereres, va sortir ahir des del Morrot. La seva destinació va ser la terminal de Venissieux, a Lió, punt estratègic per arribar a les principals bases logístiques: Rotterdam (Holanda), Anvers (Bèlgica), l'Havre (França) i les capitals suïsses. Trigarà 13 hores, sis menys que ara, un gran avanç per reduir l'aclaparador 98,7% de càrrega transpirinenca que va en camió.

La millora substancial de l'oferta és l'únic camí per fer atractiu a les empreses aquesta manera de transport, menys contaminant i costós que l'omnipotent i versàtil carretera. L'obertura del corredor permet reduir el temps de viatge, un terç en el cas de Lió, i augmentar en 300 tones la càrrega de cada comboi. Això últim és possible a causa de l'increment de la seva longitud, que ara passa de 450 a 750 metres gràcies a la construcció de sis apartadors (punts on els trens de càrrega deixen pas als de viatgers més veloços) d'una mida homologable als europeus.

FINS A FIGUERES / Per donar continuïtat a la via d'ample internacional (1,435 metres) des del port fins a Figueres (Alt Empordà) ha estat necessari instal·lar un tercer rail en dos trams, 92 quilòmetres en total, de la via d'ample ibèric (1,668 metres) que arriba a Portbou. Els 76 quilòmetres restants fins a completar els 168 que fa el corredor, corresponen a la futura ruta de l'AVE que encara està en construcció, però que té dos sectors, igualment no contigus, que ja s'han acabat.

D'aquesta manera els trens circulen de forma alternativa per infraestructures diferents: de les estacions portuàries del Morrot i Can Tunis als nusos ferroviaris de Castellbisbal (Vallès Occidental) i Mollet del Vallès (Vallès Oriental) per vies amb el tercer carril; de Mollet a Girona per la línia de l'AVE d'ample internacional ja acabada; de Girona a Figueres-Vilamalla una altra vegada pel carril i altres instal·lacions afegides; i d'aquí a l'altra banda de la frontera, a través del túnel internacional, una altra vegada per alta velocitat i ample europeu.

Notícies relacionades

Aquesta modesta -per ara i a l'espera d'obrir la via mixta de l'AVE el 2012- reducció de l'aïllament ferroviari de Catalunya ha costat 337 milions. El secretari d'Estat de Transports, Isaías Taboas, va considerar l'obra «un avanç cap al corredor del Mediterrani». També van assistir a la sortida del tren el president del port, Jordi Valls, i l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu.

Aquest nou enllaç l'utilitzaran quatre trens setmanals, els dos de Renfe, Naviland i el port que des del febrer del 2009 van a Lió, i dos més de Renfe a Milà. L'operadora espera transportar 544.000 tones l'any 2011. Un petit pas davant d'una realitat demolidora: cada dia travessen els Pirineus 19.800 camions i 400 vagons de tren.