ATUR JUVENIL

El Govern bonificarà amb fins a 1.800 euros els contractes fixos per a menors de 25 anys

També hi haurà incentius si se'ls fan contractes formatius, sempre que estiguin donats d'alta al Registre de la Garantia Juvenil

La ministra d’Ocupació i Seguretat Social, Fátima Báñez, durant una sessió de control al Govern.

La ministra d’Ocupació i Seguretat Social, Fátima Báñez, durant una sessió de control al Govern. / EFE

5
Es llegeix en minuts

EUROPA PRESS / Madrid

El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres el reial decret llei pel qual es regula el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, que té com a objectiu que els joves majors de 16 anys i menors de 25 que no estiguin ocupats ni integrats en els sistemes d'educació o formació rebin una oferta d'ocupacióeducacióformació d'aprenent o pràctiques després d'acabar l'educació formal o quedar a l'atur. En el cas de persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33%, l'edat s'eleva fins als 30 anys.

Segons ha assenyalat la ministra d'OcupacióFátima Báñez, durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, el nombre potencial de beneficiaris de la garantia juvenil, segons les dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), arriba als 840.000. Per beneficiar-se d'aquesta garantia juvenil, els joves hauran de donar-se d'alta en un registre únic en què treballaran totes les administracions.

La ministra ha anunciat que per recolzar la contractació juvenil s'estableix una 'tarifa jove', consistent en una bonificació mensual en les cotitzacions empresarials a la Seguretat Social de 300 euros mensuals durant un màxim de sis mesos (1.800 euros en total), de la qual podran beneficiar-se les empreses, inclosos els autònoms i les entitats de l'economia social, que contractin indefinidament un jove inscrit en la garantia juvenil.

Aquesta 'tarifa jove', en vigor fins al 30 de juny del 2016, serà compatible amb la resta d'incentius, sempre que l'import mensual a cotitzar per l'empresa o el treballador autònom no sigui negatiu. A més, l'empresa haurà de mantenir el jove treballador almenys sis mesos des de l'inici de la relació laboral. Si l'acomiada abans, haurà de reintegrar la bonificació.

Així mateix, les empreses que facin ús d'aquesta bonificació estaran obligades a incrementar amb la nova contractació tant el nivell d'ocupació indefinida com el nivell d'ocupació total, i mantenir-lo durant tot el període de la bonificació.

En el cas que la contractació sigui a temps parcial, la jornada arribarà com a mínim al 50% de la corresponent a la d'un treballador a temps complet comparable, i s'aplicarà una bonificació d'entre 150 i 225 euros per a aquest supòsit en funció de la jornada de treball.

L'aplicació de la bonificació per part de cada empresa només es produirà una única vegada per cada un dels beneficiaris del sistema nacional de garantia juvenil que sigui contractat, amb independència del període de la bonificació disfrutat per l'empresa per aquest treballador.

"Per al Govern, la prioritat absoluta és l'ocupació, especialment l'ocupació jove. Ha sigut la gran prioritat no només del Govern, sinó també de la societat espanyola, de les comunitats, dels agents socials, i les fundacions, entitats i organitzacions que treballen amb nosaltres per donar oportunitats laborals als joves", ha subratllat la ministra, que ha ressaltat que encara que l'atur juvenil baixa actualment a un ritme interanual del 9,2%, s'ha de seguir treballant per "multiplicar" les oportunitats laborals dels joves.

Altres incentius a la contractació

La norma introdueix altres incentius per als contractes formatius que es facin amb joves de la garantia juvenil. Així, en el contracte de formació i aprenentatge es preveu que, per als beneficiaris de la garantia juvenil, la quantia màxima de les bonificacions per l'activitat formativa pugui elevar-se a través de la modificació de la seva regulació. Igualment, es tindran en compte en l'incentiu els costos inherents de la necessitat de disposar d'un tutor.

En el contracte de pràctiques, que actualment compta amb una reducció del 50% en les cotitzacions per contingències comunes, s'hi incorpora, per als beneficiaris de la garantia juvenil, una bonificació addicional del 50% en les cotitzacions de l'empresa a la Seguretat Social per contingències comunes. D'aquesta forma, l'incentiu serà del 100% quan les empreses contractin els joves inscrits en el sistema de garantia juvenil.

A més, pel que fa al contracte a temps parcial amb vinculació formativa, la reducció de cotitzacions empresarials vigent actualment per a la contractació d'aturats menors de 30 anys s'estén als beneficiaris de la garantia juvenil.

Juntament amb el suport a la contractació, el reial decret llei pel qual es regula el sistema de garantia juvenil contempla mesures d'intermediació, de millora de l'ocupabilitat i de foment de l'emprenedoria, a desenvolupar per l'Administració General de l'Estat i les comunitats autònomes, cada una en el marc de les seves competències.

Registre telemàtic i portal de garantia juvenil 

La norma crea el fitxer del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, que serà el sistema oficial d'informació de la implementació d'aquesta mesura a Espanya, llista única de demanda i el suport per a la inscripció de les persones interessades. El fitxer tindrà naturalesa administrativa i serà l'eina de seguiment de les accions i programes del sistema i de l'avaluació dels resultats obtinguts.

La inscripció en aquest registre serà telemàtica, a través d'identificació electrònica (DNI electrònic, certificat electrònic o altres mitjans reconeguts) i amb usuari i contrasenya, si bé per als supòsits de persones en risc d'exclusió social i/o discapacitat es podrà sol·licitar la inscripció de forma presencial.

Per inscriure's en el registre de garantia juvenil, així com per ser beneficiari d'alguna de les mesures, serà necessari tenir entre 16 i 25 anys (menys de 30 anys amb grau de discapacitat igual o superior al 33%); tenir la nacionalitat espanyola o ser ciutadà de la Unió o dels Estats part de l'Acord Econòmic Europeu o Suïssa que es trobin a Espanya; estar empadronat en qualsevol localitat del territori nacional; no haver treballat els últims 30 dies, ni rebut accions educatives els últims 90 dies ni accions formatives els 30 dies anteriors, i adquirir un compromís de participació activa.

També s'hi podran inscriure els estrangers titulars d'una autorització per residir en territori espanyol que habiliti per treballar.

Per la seva banda, el Portal de Garantia Juvenil serà el punt de trobada entre els joves, les administracions, les empreses i totes les entitats que participen en la gestió del sistema. En aquest portal, els joves disposaran de tota la informació relativa a l'Estratègia d'Emprenedoria i Ocupació Jove i la pròpia garantia juvenil.

La ministra ha explicat que a partir de la setmana que ve s'habilitarà un servei d'informació telefònica (060) i que s'està treballant amb l'Injuve per donar informació presencial als joves sobre el sistema de garantia juvenil a través de la seva xarxa de 3.000 oficines.

Notícies relacionades

Per garantir la integritat en la seva aplicació i la necessària coordinació entre tots els agents implicats, es disposarà, per primera vegada, d'un sistema informàtic d'informació i gestió compartida que permetrà avaluar les polítiques públiques d'ocupació. En aquest sistema hi estaran integrats la Seguretat Social, el Servei Públic d'Ocupació Estatal, les comunitats autònomes i el Fons Social Europeu, entre altres.

Segons Ocupació, aquest sistema d'informació i seguiment permetrà el compliment de la garantia juvenil a tot el territori en igualtat de condicions i garantirà que la despesa realitzada compleix les condicions de reemborsament, incloses les de seguiment i avaluació de resultats.