L'estiu arriba amb pujades. Pugen les tarifes elèctriques i les del gas i el butà. Amb l'inici del juliol, el rebut de la llum s'encareix l'1,5%. L'alça, que se situa entorn de la meitat de l'increment de la inflació, es produeix com a conseqüència de l'augment del 3% en els preus de la subhasta d'energia en el mercat que serveix com a referència i el que suposa al voltant de la meitat del rebut. La tarifa d'últim recurs (TUR) de gas natural pujarà un 5,69% de mitjana, i la bombona de butà ho farà el 5,7%.
L'altre 50% del rebut, el que estableix el Govern, es congela. Encara que l'augment de la tarifa d'últim recurs (TUR) és de l'1,5%, per a la majoria dels consumidors la pujada mitjana és de l'1,37%. Des que es va liberalitzar totalment el sector l'1 de juliol del 2009, només existeix la TUR com a tarifa regulada, a la qual estan acollits més de 20 milions d'usuaris.
La tarifa per als consumidors amb discriminació horària pujarà una mitjana del 3,38%. Uns tres milions de famílies, les acollides al bo social, no registraran cap canvi en la tarifa, tal com estableix la norma fins al 2013. Es tracta de consumidors amb una potència contractada inferior a 3 quilowatts (KW), pensionistes, famílies nombroses o aquelles cases en què tots els membres estan a l'atur.
Aquest increment se suma als que també entren en vigor l'1 de juliol del 5,7% en la bombona de butà, fins a 14,8 euros, i del gas natural. La tarifa d'últim recurs (TUR) de gas natural pujarà un 5,69 % de mitjana a partir de demà, mentre que la bombona de butà s'incrementarà un 5,7 %, fins als 14,8 euros amb IVA inclòs, d'acord amb les resolucions publicades avui al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
Dins de les tarifes regulades de gas, la denominada TUR 1, per a famílies que només tinguin aigua calenta i cuina amb gas, pujarà un 4,6%, uns 0,68 euros més de mitjana al mes, mentre que la TUR 2, per a clients que, a més, usen el gas natural per a calefacció, s'incrementarà un 5,95%, uns 2,78 euros més al mes. L'augment mitjà de les dues tarifes és del 5,69%, uns 2,37 euros més al mes.
A Espanya, hi ha actualment 7,3 milions de clients de gas, dels quals 4,2 milions estan en el mercat lliure i una mica més de 3 milions segueixen acollits a les tarifes regulades. No obstant, els preus de la subhasta de gas també marquen les ofertes que es fan en el mercat lliure. Indústria explica que aquestes alces són resultat del fort increment de la matèria primera, mentre que s'han congelat els peatges d'accés, la part regulada del rebut, per al sector gasístic. Fa tres mesos, la tarifa d'últim recurs de gas natural va pujar un 4,1% de mitjana i el butà, un 6%, fins als 14 euros. Al gener, les tarifes regulades del gas van pujar un 3,9% de mitjana, i la bombona de butà un 3,13%, fins als 13,19 euros. A Espanya, hi ha uns 12 milions de consumidors de butà, el preu del qual revisa trimestralment el Ministeri d'Indústria mitjançant una fórmula que recull les cotitzacions internacionals del propà i del butà.
17/05/2012 Internacional
17/05/2012 Oci i Cultura