Ensenyament crea un títol mixt d'ESO per esquivar la LOMCE

Els alumnes de 4t mantindran oberta l'opció de batxillerat i FP fent dues matèries més

Andalusia també busca fórmules per reduir l'impacte de la reforma a les aules de secundària

Grup de quart d’ESO a l’institut de les Corts, a Barcelona.

Grup de quart d’ESO a l’institut de les Corts, a Barcelona. / JOAN CORTADELLAS

3
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA - JULIA CAMACHO / SEVILLA

Els estudiants catalans d'educació secundària obligatòria (ESO) no hauran de decidir als 15 anys, abans d'arribar al quart i últim curs d'aquesta etapa educativa, si volen fer batxillerat o bé formació professional (FP), com preveu la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE). En lloc d'això, els alumnes podran cursar una titulació mixta d'ESO que els permetrà accedir, a continuació, a qualsevol d'aquestes dues modalitats d'estudis postobligatoris, va explicar ahir Teresa Pijoan, directora general de Secundària a la Conselleria d'Ensenyament.

Tal com està contemplat en el preàmbul de la LOMCE, el quart any de l'ESO es convertirà, amb la implantació de la nova normativa als instituts, en un curs preparatori i «amb dues trajectòries ben diferenciades», és a dir, servirà per encaminar els estudiants cap al batxillerat o cap a la FP, segons la modalitat que estudiïn. El plantejament d'aquest curs, una de les mesures estrella de la reforma educativa del Partit Popular, és vist per pedagogs, professors, associacions de pares d'alumnes i partits polítics com una clara estratègia per separar els alumnes més brillants dels que no ho són tant. I de passada, afegeixen els crítics, al rebaixar el llistó per als que vagin a la FP, el Govern millorarà les taxes de fracàs escolar.

LES DUES PORTES OBERTES

«L'objectiu és que a Catalunya els estudiants que ho desitgin puguin seguir un itinerari formatiu que no els tanqui portes», va indicar Pijoan. «Pel que hem analitzat fins ara, n'hi haurà prou que facin dues assignatures més. És una fórmula que recull la mateixa llei com a excepció, però que a Catalunya la farem d'aplicació general», va afegir la directora general, que la setmana passada va participar, juntament amb els consellers d'Educació d'Andalusia, Astúries i Canàries, en un acte per demanar al Govern central que endarrereixi almenys un any l'aplicació-prevista per al setembre vinent- de la reforma educativa en secundària.

Així, els alumnes que triïn l'opció d'ensenyances acadèmiques per a la iniciació al batxillerat estudiaran, a part de les matèries troncals i les dues assignatures de la seva modalitat (a escollir entre Biologia i Geologia, Economia, Física i Química i Llatí), dues disciplines més pròpies de l'opció d'ensenyances aplicades per a la iniciació a la formació professional. La llei Wert preveu que l'elecció es faci entre Ciències aplicades a l'activitat professional, Iniciació a l'activitat emprenedora i empresarial i Tecnologia.

«Ara mateix, l'oferta i la demanda d'estudis de Formació Professional és la més alta que hi ha hagut mai a Catalunya i no volem que amb la LOMCE es debiliti», va dir Pijoan. Als estudiants que segueixin l'itinerari mixt, Ensenyament els donarà l'opció de presentar-se a dues revàlides. La conselleria que dirigeix Irene Rigau és conscient que aquesta fórmula comportarà més hores de classe i pot requerir més professorat.

ANDALUSIA TAMBÉ PROTESTA

Notícies relacionades

Però Catalunya no és l'única comunitat autònoma díscola amb la LOMCE que ja ha començat a estudiar com eludir l'impacte de la reforma en la secundària. A l'espera que el Ministeri d'Educació formuli una proposta en ferm en la reunió del consell interterritorial convocada per al 14 de gener que ve, fonts de la Conselleria d'Educació de la Junta d'Andalusia van apuntar ahir que, com ja es va fer amb l'aplicació en primària, el desenvolupament normatiu de la LOMCE podria substituir-se per «instruccions» als centres per a una aplicació parcial i transitòria de la nova legislació educativa.

La voluntat clara de l'Executiu andalús passa per matisar o frenar en la mesura que les competències autonòmiques ho permetin la implantació de la llei en secundària, tot i que encara s'estan estudiant les opcions, van insistir ahir les mateixes fonts. I és que, van retreure, el currículum educatiu ha estat publicat en plenes vacances de Nadal (en el BOE de dissabte passat) i per això encara no es pot parlar de propostes concretes per suavitzar la revàlida o la segregació de les matèries en funció que en el futur els estudiants s'encaminin al batxillerat o a la formació professional.