¿Quin balanç fem del Mobile?
Després del tràfec del Mobile, la normalitat sembla que torna a Barcelona. És moment d’avaluar què ens ha deixat aquest congrés i quins són els temes de present i de futur immediat als quals hauríem de prestar atenció. En destacarem quatre idees.
Primera: el control de les dades del consumidor. Telefónica va anunciar la nova estratègia de la companyia en què planteja que els consumidors cedeixin les seves dades a canvi de descomptes en la seva factura. Es tracta d’un tema molt rellevant. Les dades del client seran el bé més preat per a qualsevol empresa. És fonamental que aprenguem a saber què significa cedir-les i quines implicacions té donar el consentiment d’ús. S’imposa la necessitat d’una «alfabetització de dades», que s’hauria de començar a ensenyar als col·legis i les universitats. Aquest tema també ha de ser objecte d’interès de les polítiques públiques perquè responguin a les noves demandes dels ciutadans nascudes en els entorns digitals.
Segona: la intel·ligència artificial completa el procés d’automatització de la comunicació entre empreses i consumidors. La cadena comunicativa s’amplia: els missatges de text, les plataformes de missatgeria (WhatsApp o Telegram), els bots i ara els assistents personals cada vegada més sofisticats. Sembla que allò que vam veure a la pel·lícula Her (2013), on la veu del sistema operatiu informàtic (interpretada per Scarlett Johansson) aconseguia fins i tot enamorar el protagonista, serà una cosa habitual en la manera de comunicar-se en el món dels serveis digitals. Juntament amb aquests, els drons i robots formen part de la realitat més quotidiana d’alguns àmbits professionals. De fet, a l’MWC aquests aparells ja convivien amb els assistents de la manera més natural. No hem d’oblidar tampoc totes les aplicacions de Realitat Virtual o Realitat Augmentada que també formen part de tot aquest ecosistema digital.
Tercera: la cultura de l’experimentació és aquí per quedar-s’hi. Tant grans empreses com Netflix com les petites start-ups estan immerses en aquesta nova dinàmica. S’ha d’estar provant i tornant a provar contínuament. L’escenari és molt canviant. Les dades (els tan esmentats analytics) són importants, però s’ha de veure què hi ha més enllà de les xifres. La reformulació i la reinvenció formen part del vocabulari dels professionals digitals. De fet, aquestes noves necessitats obren finestres d’oportunitats per als emprenedors.
Quarta: la clau està a afegir valor a l’experiència de l’usuari ja sigui a través del mòbil o de qualsevol altre dispositiu. Aquesta va ser la idea més repetida en totes les conferències del 4YFN. S’ha de posar el consumidor al centre i oferir serveis de valor afegit. Per a alguns això pot semblar una obvietat, però en el món digital hi ha una tendència a emfatitzar l’aspecte tecnològic i a oblidar-se que són els humans els que realment l’estan utilitzant. Per assenyalar aquesta importància, en anglès fins i tot han creat un concepte propi: consumer-centric.
El Mobile ens ha aportat nous conceptes i tendències. Com a usuaris de les tecnologies mòbils seria recomanable adoptar una actitud més conscient per saber diferenciar els aspectes positius i/o negatius; i en conseqüència, decidir quins poden afegir valor a les nostres vides.