Cap a una societat interconnectada

L'agenda digital que ve

El creixement exponencial de la tecnologia imposa un ritme de canvi que obliga consumidors i professionals a haver d'estar atents a les novetats de l'any

3
Es llegeix en minuts
ilu-reyes-magos-alta-francina-cortes-05-01-2018

ilu-reyes-magos-alta-francina-cortes-05-01-2018

És tot un clàssic: un llistat de temes prioritaris als quals s’ha de prestar atenció. Aquesta vegada seguirem la tradició. Aquest article presenta l’agenda de les temàtiques digitals sobre les quals haurem d’estar pendents durant l’any 2018. Recull tres àmbits: els termes que estan més de moda; els àmbits d’acció prioritaris; i les normatives en marxa que determinaran el futur digital de forma immediata.

    

Entretots

Títol del tema (Auto)

Subtítol del tema (Auto)

El primer element per dominar qualsevol temàtica és conèixer el seu llenguatge propi. En el món digital els vocables de moda es converteixen en codis per a entesos i deixen al marge els usuaris. Comencem per aquells termes que tenen un paper protagonista.

Experiencial és ara mateix el terme més utilitzat. Es defineix com allò més enllà de l’àmbit digital. És a dir, una tornada al món real, a l’experiència, a l’off line. Significa que, en el món de la tecnologia, les sensacions i les vivències necessiten recuperar la seva importància. És un valor en alça que segurament tots els usuaris agrairem realment.

    

Si el concepte de l’any passat va ser el big data, el 2018 es parlarà i molt dels nous estàndards que hem d’exigir-los a les dades i als que hi treballen. Els experts ja han establert un vocable, FATE, que respon a les sigles en anglès de: Fairness (imparcialitat), Accountability (responsabilitat), Transparency (transparència) i Ethics (ètica). Aquests quatre criteris haurien de ser exigibles a qualsevol companyia que utilitzi les nostres dades.

    

El pensament computacional agafarà una presència més gran en l’educació bàsica. Es tracta de pensar com ho faria un científic informàtic quan ens enfrontem a un problema. Diuen els experts que aquest serà molt necessari per al món que ens espera juntament amb un altre dels conceptes que ja va fer fortuna en els dos últims anys. És a dir, el d’ensenyar a programar (el famós coding) que ara ja forma part del currículum d’alguns col·legis i de moltes de les activitats extraescolars.

L’agenda de les activitats en alça inclou molts dels àmbits que hem anat comentant al llarg del 2017 i que seguiran en voga en aquest any que iniciem. La consolidació de la tecnologia 5G i la de l’internet de les coses, sobretot pel que fa als aparells per a la llar digital (il·luminació, seguretat, calefacció, entreteniment...). Quan els serveis de veu en castellà o català d’aquests aparells estiguin ja disponibles de forma completa com ja ho estan en anglès, veurem una verdadera invasió a les nostres llars.

    

Els serveis de streaming segueixen ampliant la seva presència. Dos gegants com són Netflix i Amazon ja dominen aquest mercat. Aquest any seran la resta d’empreses audiovisuals, entre elles les mateixes cadenes de televisió, les que començaran a explorar aquests àmbits i a competir per no anar perdent la seva quota de mercat dins de la dieta mediàtica dels consumidors digitals.

    

Si amb l’arribada del Pokemon Go el 2016 es va donar el tret de ­sortida a la realitat augmentada, sembla que el 2018 serà l’any que portarà la seva consolidació. Amazon i Apple ja l’han inclòs entre les seves prioritats. A aquests els seguiran noves propostes en àrees professionals, educatives i d’entreteniment.

    

Les noves regles del joc en la publicitat digital apareixen com el cavall de batalla entre les empreses tecnològiques, els mitjans de comunicació, els anunciants i els consumidors. Si l’any passat, els bloquejadors d’anuncis ja van estar en alça, ara són empreses com Google i Facebook les que han intervingut en l’assumpte per poder evitar la presència de la publicitat més intrusiva. Aquest fet obligarà els creatius publicitaris a buscar unes noves fórmules més immersives i menys invasives.

Notícies relacionades

Les regles del joc resulten fonamentals per al món digital. Això equival a una regulació adequada a aquest entorn i que respongui a les necessitats de la ciutadania. En aquest àmbit, hi ha un tema crucial: l’aprovació del nou codi europeu per a les comunicacions electròniques. Existeix un gran debat intern sobre aquest tema amb posicions molt trobades. Les seves directrius marcaran el futur digital dins de les fronteres de la Unió Europea. Juntament amb això, dos temes hauran d’incloure’s com a àmbit d’estudi de les polítiques públiques: els algoritmes de servei públic i l’alfabetització en dades. En definitiva, una agenda àmplia i determinant per al nostre quefer diari digital.