EDITORIAL
Tramvia, política i bé comú
La majoria de municipis de l'àrea metropolitana s'han pronunciat a favor d'unir Trambaix i Trambesòs
Com va dir l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, s'acosta l'hora de la veritat per al projecte d'unir el Trambaix i el Trambesòs.Ada ColauTrambaix Trambesòs La setmana que ve es coneixeran les conclusions de la comissió d’estudi sobre la connexió del tramvia, l’últim pas abans que l’ajuntament prengui la decisió de si inicia les obres. Mentre a Barcelona el tramvia s’ha convertit en víctima de pugnes polítiques que sovint no tenen res a veure amb els criteris merament tècnics, els municipis de l’àrea metropolitana pels quals passa el Tram (vuit ciutats, Cornellà, Sant Feliu de Llobregat, Badalona, Esplugues, Sant Just Desvern, l’Hospitalet, Sant Adrià de Besòs i Sant Joan Despí) tenen les coses clares: set d’aquestes ciutats (només falta Cornellà) s’han posicionat a favor de la connexió de les dues línies del tramvia. Crida l’atenció que en la majoria d’aquests ajuntaments CiU (o el PDECat) i ERC no tenen les mateixes objeccions que han expressat a Barcelona.
Entretots
Des que va assumir l’alcaldia, Colau ha patit una oposició molt dura. De vegades ha sigut la mateixa alcaldessa i el seu equip de govern els que s’han fet mereixedors de la fermesa dels altres grups municipals a causa de les seves postures poc flexibles, però altres vegades han sigut els grups de l’oposició els que han permès que consideracions merament polítiques i ideològiques –sovint, allunyades del mateix interès de la ciutat– s’interposessin en l’anàlisi tècnica d’assumptes d’enorme calat ciutadà. En el cas del tramvia, la Generalitat, l’Autoritat del Transport Metropolità i els ajuntaments metropolitans recolzen la iniciativa d’unir les dues línies. Però el projecte s’ha convertit en un camp de batalla entre el govern de Colau i l’oposició d’ERC, PDECat, Ciutadans i la CUP en què es dirimeixen altres assumptes que poc o res tenen a veure amb la mobilitat, l’urbanisme i les necessitats de transport dels ciutadans de Barcelona i de l’àrea metropolitana. Ha arribat, doncs, el moment que els grups municipals assumeixin la seva responsabilitat davant els ciutadans i, oblidant-se de càlculs polítics i de consideracions alienes al tema, recolzin la unió de les dues línies del tramvia i fiscalitzin que l’ajuntament ho fa de la millor manera possible. No és un xec en blanc a Colau, sinó un projecte de ciutat.
Urbanisme Diagonal Tramvia Transport públic Ada Colau Transports Ajuntament de Barcelona Xavier Trias Editorials El Periódico Ajuntaments AMB ( Àrea Metropolitana de Barcelona )