MANU MITRU

5
Es llegeix en minuts
Gisela Boada
Gisela Boada

Redactora

ver +

EL PERIÓDICO pot dir avui, després de mesos de celebracions i preparatius, que fa 45 anys. Era el 26 d’octubre de 1978 quan la societat catalana va comprar per primera vegada la capçalera d’un diari que prometia explicar, sense embuts i de manera clara, què passava en un país que tot just s’endinsava en la democràcia.

No hi havia expectatives: era una cosa innovadora. Un producte per a tots els públics. Els lectors ja aficionats a la quotidianitat del diari i els que no tenien el costum de llegir premsa. Per als empresaris i també per a la classe obrera. Avis i joves. En català i en castellà.

I va aconseguir captar tot aquest ventall de lectors perquè ho va fer fàcil: EL PERIÓDICO va apostar per un concepte de diari imprès que es caracteritzava ja llavors pel protagonisme dels elements gràfics. La seva essència i el seu èxit –que l’han portat avui a celebrar aquesta efemèride– s’expliquen pel seu compromís amb explicar les coses de manera senzilla. Acostar les qüestions polítiques i econòmiques als seus lectors, escriure des del seu punt de vista. Fer senzilla una cosa que és complicada perquè es pugui entendre.

Aquesta mateixa premissa s’ha mantingut durant quatre dècades i mitja. Avui EL PERIÓDICO té encara més present la importància de saber arribar a la gent perquè la transformació digital exigeix nous canals per comunicar. Aquest repte ha sigut una aposta que ha fet el diari i que continuarà fent a mesura que sorgeixin noves formes de consum de la informació.

Des de fa uns quants anys, a través de la web i els nous llenguatges. Avui, també mitjançant pòdcasts, xarxes socials o recursos multimèdia. Sense oblidar el paper i sense renunciar a la qualitat dels continguts. Així funciona el diari: pensant sempre què serà el següent, què demanarà el lector i com se li pot oferir. Intentant anticipar el futur per estar preparats en el present.

Celebrant el futur

És precisament el futur el que la capçalera vol celebrar avui. Des de fa quatre anys, EL PERIÓDICO és capaç de dibuixar un futur gràcies a la solvència de Prensa Ibérica, l’empresa que edita, juntament amb aquest diari, 26 capçaleres arreu de l’Estat i amb qui el nostre diari comparteix un propòsit editorial clar: el progrés de les persones sense destruir el planeta.

Celebrar el futur és tan important –o més– com aprendre del passat i entendre el present. Per això, el setembre passat el diari va presentar una exposició al Palau Robert que presentava 45 portades que al diari li agradaria publicar en els pròxims anys. Totes, amb una mirada positiva cap als problemes globals que ens ocupen ara, 45 anys després del primer exemplar en paper i que, si es complissin, millorarien notablement la vida de les persones.

Ho vam voler compartir, no només amb els lectors, també amb totes aquestes persones que han fet possible la història d’EL PERIÓDICO. Al mateix recinte on s’exhibien les portades, el diari, junt amb Prensa Ibérica, va celebrar el 20 de setembre passat la festa del 45è aniversari de la capçalera amb la companyia d’anunciants, representants de la societat civil i autoritats que han marcat aquestes dècades de recorregut.

EL PERIÓDICO us regala el futur

El progrés, tant tecnològic com social i intel·lectual, ens permet –ara millor que fa 45 anys– pronosticar amb xifres i dades què podem avançar de la següent meitat de segle.

I per això, com ja fa mesos que avancem, l’equip de redacció del diari ha preparat una secció especial a la web en què periodistes i especialistes repassen l’evolució dels grans temes de l’aposta editorial del diari en aquests 45 anys. Com ha canviat l’estil de la vida de les persones, les relacions personals, els avenços científics, l’economia, el desordre mundial o el canvi climàtic, són algunes de les qüestions que s’hi recullen.

Al seu torn, aquestes 45 peces –presentades com a continguts interactius– van acompanyades d’anàlisis i entrevistes d’experts que ens avancen què podem i hem d’esperar que passi en cadascun d’aquests àmbits a ‘Els nostres pròxims 45 anys’, com ja avança el nom de la secció.

«L’automòbil no deixarà mai d’evolucionar i sorprendre», explica Mikel Palomera, director general de SEAT i CUPRA, sobre la transformació del vehicle aquestes últimes dècades. Si parlem de com ha evolucionat la vida social dels joves, Gemma Altell, psicòloga social, s’aventura a predir que les noves generacions «seran més lliures respecte als preceptes morals, però els caldrà un esforç més gran per definir el món». Les modes canviaran, o això sosté l’experta en la matèria, Estel Vilaseca: «S’acabaran les tendències, s’imposarà l’estil propi», i hem d’esperar una era en què imperi l’estil i l’expressió de la persona.

Mirem el futur amb l’esperança que ens porten les bones notícies i els avenços científics: «El 2030 ja utilitzarem vacunes per tractar el càncer», pronostica Josep Tabernero, cap del servei d’oncologia mèdica de l’Hospital de la Vall d’Hebron. Però aquest treball també és un exercici que ens obliga a ser conscients i prendre partit en la batalla del present. «Les ‘fake news’ són una gran amenaça per a la democràcia», adverteix Daniel Montolio, doctor en Economia i expert en amenaces per a la seguretat.

I així, amb un total de 18 entrevistes i 27 anàlisis d’experts, es pretén situar els lectors a l’horitzó del que pot passar (o no) en les pròximes dècades sobre les 45 qüestions que es recullen, mentre comproven, al seu costat, quin ha sigut el seu recorregut en aquest últim segle.

Suplement especial

Notícies relacionades

De nou, es tracta d’un exercici que pretén acostar el lector a aquestes qüestions, sovint complexes, perquè les pugui comprendre amb una doble visió: el passat i el futur. I per continuar amb la premissa que caracteritza el mitjà, aquests continguts es traslladaran en una versió en paper: un suplement especial commemoratiu que acompanyarà el diari aquest diumenge, 29 d’octubre.

Un total de 188 pàgines que s’il·luminen amb un exhaustiu treball infogràfic, les 45 portades gegants que es van exposar al barceloní Palau Robert el setembre passat, i per la presència d’entitats, empreses i col·lectius que feliciten aquests 45 anys i aposten pels que vindran. Els esperem, com sempre, als quioscos.