branded

Economia circular

La societat exigeix productes més sostenibles

En el marc dels +Debats organitzats pel 45è aniversari d'EL PERIÓDICO, entrevistem el President d'Henkel Ibérica, David Cazorla.

La societat exigeix productes més sostenibles
7
Es llegeix en minuts

La preocupació per la sostenibilitat i pel compliment dels objectius ODS fixats per als pròxims anys a l’Agenda 2030, és un repte a què s’enfronten tots els sectors de la societat i també el mercat global. Aquesta agenda pretén posar la igualtat i la dignitat de les persones al centre, incentivant les empreses i la societat en general a canviar el seu estil de vida i desenvolupament, sempre que es respecti el medi ambient. Aquest correcte camí cap a la sostenibilitat és una de les principals característiques de Henkel, que, amb més de 145 anys de llegat, és líder en adhesius, segelladors, recobriments funcionals, cura dels cabells, suavitzants i detergents per a roba.

David Cazorla, president de Henkel Ibérica, va participar en una conversa amb Albert Sáez, director d’EL PERIÓDICO, en la qual va explicar a què es dedica l’empresa i quines són les seves aportacions al mercat amb referència a una producció més sostenible. Henkel Ibérica, la filial que té seu a Espanya i Portugal i el seu centre productiu a Montornès del Vallès, va ser la primera fàbrica a comptar amb el premi a la fàbrica model en indústria 4.0 i digitalització pel World Economic Forum el 2021. «Henkel va entrar al mercat ibèric el 1961 amb la compra de l’empresa Gota de Ámbar», va explicar Cazorla.  

«En el marc dels +Debats organitzats pel 45è aniversari d'EL PERIÓDICO, entrevistem el President d'Henkel Ibérica, David Cazorla.»

El president també va destacar que Henkel, «és una empresa familiar i va ser pionera inventant el primer detergent actiu per rentar la roba al món». L’empresa química va ser com una start-up que va apostar per la tecnologia i ara està present en més de 70 països. Actualment, la marca es divideix en dues unitats de negoci: Adhesive Technologies i Consumer Brands. Tot i que el segon grup, en el qual s’engloben les marques de detergents i de beauty care sigui el més conegut, durant els últims anys han experimentat un gran creixement els productes adhesius industrials. «El B2B és una part important del nostre negoci», reconeixia Cazorla.

Avui dia Henkel té més de 50.000 empleats a nivell global repartits entre les dues unitats de negoci i 1.000 d’ells es troben a Espanya i Portugal. La seu de Montornès del Vallès fabrica a nivell nacional, però també exporta dues-centes mil tones a Europa. «Tenim una de les dues seus aeroespacial aquí, l’altra és als EUA». Henkel també s’encarrega de la producció de materials especials per al sector de l’aviació. «Un dels principals reptes de les aerolínies és el de reduir pes substituint solucions mecàniques per químiques», va apuntar. En aquesta planta es fabrica un film especial que recobreix diferents parts de l’avió per protegir-lo davant un incendi o dels llamps d’una tempesta. 

Un dels objectius principals de la conversa era el de parlar sobre com serà el món en els pròxims anys i saber què passarà amb el sector de la indústria. Segons Cazorla, «totes les empreses estem treballant en els objectius ODS i estem buscant maneres d’assegurar que el que fem és sostenible». La societat està exigint cada vegada més un canvi en el reciclatge dels plàstics o la creació de productes i hàbits més sostenibles. «Quant al rentat de roba, per exemple, necessitem que es pugui fer la bugada de manera més eficient i sostenible». 

Charla con el ceo de HENKEL. /

Zowy Voeten

La indústria química, tot i que té una percepció de sector poc sostenible, bé és cert que pot ajudar justament altres empreses a ser més sostenibles. «El sector químic ajuda altres empreses. Les nostres tecnologies contribueixen a desenvolupar productes més sostenibles». La fàbrica que té la companyia a Espanya ha sigut la primera planta neutra en carboni aquest 2023. El 100% de l’energia necessària per a la producció de la fàbrica prové de fonts renovables i el 25% de la seva energia l’autogenera amb la instal·lació de plaques solars. «Des del juliol som neutres en carboni i per al 2025 ho seran totes les fàbriques a nivell global». Aquest és un dels objectius que es planteja la companyia per complir l’Agenda 2030. 

Gràcies a aquestes distincions, Henkel Ibérica ocupa una bona posició dins de la companyia. «Actualment, estem al top 10 en facturació, però sempre ha sigut una filial molt rellevant qualitativament, i més ara que tenim un nou magatzem automàtic que serveix de logistic hub per al sud d’Europa», va apuntar el seu president. La filial dona valor al grup gràcies a la combinació de bon talent i a la qualitat de vida del nostre territori. Un altre dels grans temes de debat durant la conversa, va ser la inflació dels preus en el seu sector. A la pregunta de Sáez sobre si la inflació ha influït en la seva companyia, Cazorla va assegurar que és cert que en el sector del gran consum es nota una rebaixa de la demanda de productes de marca i de les solucions més sostenibles. Aquests productes requereixen una gran inversió en R+D i canvis a tota la cadena de valor i, per tant, tenen un preu més elevat». 

En el context espanyol, quant a la percepció de la indústria, que sembla que ha estat embrutida i ha provocat que la societat no sigui del tot conscient de la importància del sector, Cazorla va destacar: «Crec que la percepció de la indústria i de la innovació està ben percebuda al mercat, tot i que és cert que a nivell social és més complicat». Tot i així, el president reconeix que la innovació és clau i que inverteixen el 3% de la facturació global en R+D. «Per exemple, l’aerospace és una indústria puntera i portar-la a Catalunya era d’interès per a totes les parts involucrades, ens hem sentit molt acollits». 

Quant a la unitat d’Adhesive Technologies, la companyia és l’encarregada de fabricar gairebé tots els adhesius que s’utilitzen, ja sigui en mobles, electrònica, llibres o automòbils. Tot i que sigui un material invisible, els adhesius estan a tot arreu del nostre dia a dia i són indispensables. «Ara estem apostant per aqua-based, que es tracta de tecnologies que substitueixen el solvent per aigua perquè sigui més sostenible». Cazorla reconeix que és un gran repte a causa de la diferència en la rapidesa d’adhesió i de la seva evaporació.

«Més del 70% de la petjada mediambiental es produeix durant l'ús del producte»

En l’àmbit dels detergents i del gran consum, l’empresa treballa una mica diferent, ja que parteix dels consumer insights a l’hora de crear un nou producte. Un estudi previ els dona indicacions de com serà la ràtio d’èxit del llançament. «Per sort tenim experiència en això», reconeixia. Aquesta forma és clau per adreçar-se al públic correcte, tot i que en el cas de les relacions B2B funciona una mica diferent. «Treballem de prop amb les indústries i fabriquem les solucions que ells van necessitant». Tot i que també se serveixen de produccions estàndards per a alguns mercats, els diferencia el fet de treballar conjuntament en la innovació perquè les empreses clientes puguin anar adquirint el que necessiten. «Ara mateix tenim un important centre d’innovació a Düsseldorf d’adhesius treballant per a tota la companyia, tot i que a la nostra filial també tenim un equip de digitalització i R+D treballant per a tota la companyia». 

Notícies relacionades

Cazorla va voler destacar que els detergents són cada vegada més sostenibles. De fet, «els nostres productes funcionen bé a temperatures baixes estalviant energia». Un altre repte que té la companyia és la conscienciació dels consumidors a l’hora d’utilitzar el producte de manera correcta i més sostenible. «Més del 70% de la petjada mediambiental es produeix durant l’ús del producte. Hem de tenir un rol més educatiu». Els canvis d’hàbit del consumidor seran clau per poder avançar cap a un món més sostenible. «Alguns aspectes que es poden millorar són per exemple la correcta dosificació, la programació de cicles més curts i a baixes temperatures». 

Henkel té un propòsit de marca molt clar: «Pioneers at heart for the good of generations», que pretén continuar innovant de manera sostenible i tenir un llegat positiu per a les noves generacions. «Ara tenim una bona oportunitat per atraure inversió i crear llocs de treball a Catalunya perquè creem valor». Cazorla destaca que la qualitat de vida i les infraestructures del nostre país són ideals per tenir una visió optimista del desenvolupament de l’empresa i de la capacitat que té per atraure noves oportunitats. «Volem que les noves generacions se sentin atretes per la marca i apostar pel que fem, aquest és el nostre propòsit». 

Temes:

+Debat