ENTREVISTA Thomas Ostermeier, Director teatral
Thomas Ostermeier: "El teatre no és lloc per iniciar una revolució"
El prestigiós director torna avui i demà al Lliure per donar-li una volta de rosca més al 'Hamlet' de Shakespeare.
TALENT SENSE MORDASSES 40 ANYS VA NÉIXER A SOLTAU (ALEMANYA) DIRECTOR DE LA PRESTIGIOSA SCHAUBÜHNE DE BERLÍN. /
--Ens porta un Hamlet repulsiu.
--El volia veure des d'un angle diferent del personatge romàntic; des del costat d'aquests joves enfadats que són part del nostre sistema protector, amb la seva falta d'habilitat per prendre decisions. També volia lluitar contra la vanitat habitual dels directors, que creuen que Hamlet és l'única ànima bona en un món corrupte. Nosaltres busquem la part fosca i bruta del personatge.
--¿La veu, vostè, en l'original?
--Hamletconté 8 o 15 obres: història de crims, drames filosòfics, polítics... El de Shakespeare és un món tan universal que cada generació hi troba el seu propiHamlet.
--Al seu, esquizofrènic, el perd la seva incapacitat per actuar.
--La bogeria és el seu gran enemic perquè el que li passa li fa perdre la raó. Aquest no actuar és el problema d'avui: existeix corrupció, injustí- cies... però és difícil prendre decisions: allò deser o no serés avuiactuar o no actuar.Ho va dir Obama amb el seuYes, we can. Hi ha una necessitat de canvi i de respondre a aquest actuar o no.
--¿Obama ens donarà la resposta?
--No, serà una gran decepció perquè és part de la classe que governa als EUA, que vol titelles amb màscares... A Alemanya tenim una dona, perquè es va creure que les dones, com un negre, semblen menys corruptes. Però si escoltes el que diu Obama sobre l'Afganistan...
--Vostè és un gran pessimista.
--No sóc més pessimista que el Shakespeare dels grans drames.
--¿I, com li passa a Hamlet, per què no actuem?
--Com en l'obra, el món és complex i no sabem què és correcte i què no; no sabem si el fantasma del pare existeix i diu la veritat. A més, com més es triga a decidir, més difícil és actuar, i si és massa tard, un arriba a ser culpable, com li passa a Hamlet.
--¿Som, doncs, culpables de la crisi, les estafes bancàries...?
--Sempre he sabut, i ho he mostrat, que els nois d'aquest sistema capitalista eren uns criminals. No hi havia diners per a sanitat, per a educació... i de sobte hi ha bilions per ajudar aquests criminals. A Alemanya hi ha molts més pobres que fa 10 anys. Ara tenim dues bogeries: la dels polítics i la dels economistes. Mai me'ls he cregut i fa 10 anys que ho mostro als escenaris.
--¿La seva revolució és particular?
--El teatre no és el lloc per iniciar cap revolució, però tenim la missió de ser un mirall de la societat.
Notícies relacionades--El seu és intens i violent.
--Al món hi ha molta més violència, però l'amaguen. La violència de les meves obres sorgeix del treball amb els actors, intentem enfrontar el públic amb la realitat. AquestHamlettambé serà un xoc, però, a diferència d'altres muntatges, no hi haurà nus. Són els actors els que es desvesteixen als assajos, sense preguntar- m'ho, i aquesta vegada els ho he prohibit: estic tip que els periodistes em preguntin pels nus. Però encara hi ha un actor, molt gras, que es vol despullar...
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia