ELS RECONEIXEMENTS MÉS IMPORTANTS DEL TEATRE ESPANYOL

El '2666' del Lliure i Animalario s'enduen la glòria als premis Max

Alberto San Juan carrega contra el Govern per «tancar» els que venen discos al carrer

L'adaptació de Bolaño guanya el guardó al millor muntatge, i la companyia madrilenya obté 4 estatuetes

Àlex Rigola.

Àlex Rigola.

2
Es llegeix en minuts
MARTA CERVERA
LAS PALMAS

Animalario i2666 van ser els grans vencedors de la 12a gala dels premis Max de les arts escèniques celebrada ahir al Teatre Cuyás de Las Palmas. La companyia madrilenya, candidata en cinc categories perArgelino, servidor de dos amos,va vèncer en quatre de les més importants: direcció, adaptació, actor protagonista i producció. I la versió que Àlex Rigola i Pablo Ley van fer de la novel·la 2666, de Roberto Bolaño, optava a tres i se’n va emportar dues: millor espectacle i millor escenografia, de Max Glaenzel i Estel Cristià.

«2666parla de mil coses però en el fons és una mateixa història, la de l’ésser humà. És una obra per, potser, intentar ser una mica millors», va dir Rigola, que va pujar a recollir el premi amb part de l’equip.La tortuga de Darwines va imposar en les dues categories en què concursava: millor autor teatral en castellà, Juan Mayorga, i Carmen Machi, que es va alçar amb el trofeu a la millor actriu protagonista davant Vicky Peña i Blanca Portillo.

Tirant lo blanc, l’adaptació de Calixto Bieito i Marc Rosich, va ser la gran derrotada. De set nominacions només va obtenir dos guardons, tots dos per a Carles Santos, compositor i director musical de l’obra. Juntament amb Rigola, la millor parada de l’armadacatalana va ser l’autora i directora Carol López, que va obrir la collita de premis amb el de millor autora en català perGermanes,i va seguir sumant amb Paul Berrondo com a millor actor de repartiment. López va dedicar el seu premi a Pepe Rubianes, que li va ensenyar, va dir, «que en el teatre, com a la vida, un ha de fer el que li agradi». L’argentina Noelia Noto va descavalcar dues actrius catalanes, Roser Camí i Victòria Pagès, en la categoria d’actriu de repartiment.

COMPROMÍS // Alberto San Juan va aprofitar el premi a millor adaptació teatral perArgelino, servidor de dos amos, per defensar els immigrants clandestins com el que protagonitza aquesta adaptació de Carlo Goldoni. San Juan es va atrevir a defensar –i ho va fer en presència de Teddy Bautista, president de la SGAE– els que venen pel·lícules i discos pirates. «La lluita contra la pirateria va contra els més febles perquè permet tancar als que venen discos al carrer», va dir l’actor. «Això no és una guerra contra la pobresa, sinó contra els pobres», va afegir. En el seu discurs va criticar el Govern de Zapatero «que ha promogut una llei en sintonia amb el Govern d’Aznar que, si s’aprova, endurirà la vida dels immigrants».

El seu muntatge, coproducció d’Animalario i Teatro de la Abadía, es va endur també el premi a millor empresari o productor privat, i al millor actor protagonista, Javier Gutiérrez, que el va dedicar «a tots els éssers humans que intenten arribar a les nostres costes».

Notícies relacionades

De cabeza, espectacle de Teresa Nieto de fusió de flamenc contemporani i dansa espanyola es va emportar el premi a la millor coreografia i a la millor actriu femenina. La masculina va ser per a Damián Muñoz

(Staff). El premi a l’espectacle revelació va ser per aHnuy Illa, dels bascos Kukai i Tanttaka Teatroa. La gala, dirigida pel grup còmic Yllana i presentada per Ángel Cruz, va estar amenitzada per grups com Sexpeare, els músics pallassos de Pagagnini i Leo Bassi, que la va acomiadar amb un homenatge al poeta Joan Brossa, creador de l’escultura dels Max.