El retorn de Setmana Santa

Tallada la A-2 a la Panadella pel risc de despreniments

L'autovia i l'AP-7 concentren les escasses retencions de l'operació retorn

Els cotxes s’acumulen a l’autovia A-2 a l’altura del Bruc i en direcció a Barcelona, ahir.

Els cotxes s’acumulen a l’autovia A-2 a l’altura del Bruc i en direcció a Barcelona, ahir. / DIEGO CALDERÓN

2
Es llegeix en minuts

La A-2 estarà avui tallada per tercer dia consecutiu en un tram de sis quilòmetres a la Panadella. El risc de despreniment d'un talús d'aquesta autovia a l'altura d'aquest nucli de Montmaneu (Anoia) va fer aconsellable que s'interrompés la circulació diumenge al migdia. Afortunadament, la prohibició afecta només el trànsit que va en direcció a Lleida, de manera que l'operació tornada d'ahir no va patir les conseqüències de la mesura.

L'autovia A-2 és relativament nova. L'últim tram es va inaugurar l'agost del 2004, però les característiques geològiques d'aquesta zona, a cavall entre les comarques de Barcelona i Lleida, van crear uns quants maldecaps al Ministeri de Foment, encapçalat llavors per Francisco Álvarez-Cascos. Dos ministres després i diversos milions invertits en millores entre Cervera i Igualada, el terreny dóna problemes una altra ve- gada.

Operaris de manteniment de la via van detectar diumenge durant una de les seves revisions rutinàries unes esquerdes al talús d'accés al túnel, de manera que, poc abans de les dotze del migdia, els responsables del ministeri van decidir tallar el trànsit en sentit sud i desviar els vehicles per l'antiga N-2, segons va explicar ahir un portaveu de Foment. "El més important és la seguretat", va recalcar.

SENSE TERMINI D'OBERTURA

Així doncs, els conductors que durant aquests dos dies anaven en direcció a la capital del Segrià han reviscut èpoques passades, al tornar per la carretera que passa per davant de la gasolinera de la Panadella, en un altre temps parada obligada en el trajecte entre Barcelona i Lleida. Foment va optar per eliminar la circulació en aquest sector com a prevenció, però en cap moment es va produir el temut corriment de terres. "Són petites fissures que no arriben gairebé ni a esquerdes", va minimitzar el mateix portaveu.

Aquesta suposada poca entitat de les esquerdes, sumada als dies festius de Setmana Santa, han fet que fins avui no es pugui afrontar un diagnòstic. Tècnics del Centre d'Estudis i Experimentació d'Obres Públiques (Cedex), adscrit al Ministeri de Foment, es desplaçaran avui a Montmaneu per avaluar els danys. Quan hagin valorat quin tipus de reparació es necessita, es podrà parlar de terminis d'obertura d'aquest tram de la A-2. "Potser en un dia es pot arreglar o potser es necessita més temps. Hem de ser prudents", va demanar la mateixa font.

CUES DE 15 QUILÒMETRES

Notícies relacionades

De fet, l'autovia A-2 no ha tingut un cap de setmana gaire plàcid. Als problemes a la Panadella en sentit Lleida pel risc d'esllavissades s'hi van sumar les retencions. Segons el Servei Català de Trànsit (SCT), Esparreguera, el Bruc (Anoia) i el mateix Montmaneu van concentrar fins a nou quilòmetres de circulació lenta amb retencions al voltant del migdia. Ja a la tarda, aquestes cues van arribar als cinc quilòmetres sempre en sentit a l'àrea metropolitana de Barce- lona.

L'altre punt conflictiu de la xarxa viària catalana va ser l'AP-7 sud. Malgrat que la meteorologia no va acompanyar i el retorn dels conductors va ser escalonat, els vehicles procedents de València i Tarragona van trobar fins a 15 quilòmetres de cua a l'altura de Vilafranca del Penedès i nou a Sant Sadurní d'Anoia (Alt Penedès). En aquest últim cas l'origen va ser un accident amb tres vehicles implicats que va obligar a tallar un carril la circulació. Fonts de l'SCT van explicar que no es va tractar en cap moment de retencions compactes.