FUSIÓ DE MÚSICA I DANSA AL FESTIVAL DE CIUTAT VELLA

Dorantes, Joaquín Grilo i Pastora Galván casen el teclat amb el ball flamenc

Tots tres disfruten tirant per altres camins

Varietat. Dorantes toca peces antigues i noves a Piano abierto.

Varietat. Dorantes toca peces antigues i noves a Piano abierto. / el periódico

2
Es llegeix en minuts
MARTA CERVERA
BARCELONA

David Peña Dorantes, pianista aventurer de cap a peus, volia experimentar amb el flamenc més enllà del teclat. Enamorat de l’estil del bailaor Joaquín Grilo i de la bailaora Pastora Galván, Dorantes s’hi ha unit per veure com la seva música es transforma en moviment. El resultat ésPiano abierto, un espectacle de piano amb farbalans i taloneig que avui es presenta al Pati de les Dones del CCCB (22.00 hores). És una de les sorpreses del programa del festival de flamenc de Ciutat Vella.

«Veure ballar la meva música és un plaer extraordinari, sobretot quan improvisem perquè aporta l’emoció tremenda de crear sobre la marxa», diu Dorantes des de Sevilla per via telefònica. «Tant Pastora com Grilo són gent que arrisca. Per això hi connecto bé. Tenim les bases ben assentades però ens agrada tirar per altres camins. Només ho pots fer quan has assimilat plenament el llenguatge del flamenc».

Una aposta difícil

L’artista, que prové d’una gran família de genis que inclou La Perrata i El Lebrijano, afegeix: «El flamenc és un llenguatge musical i s’hi pot fer de tot. Té la seva pròpia gramàtica, timbres i color».

Ballar amb el piano és més complex que amb guitarra i cante, comenta Pastora Galván, germana de l’inimitable Israel, que ha heretat de la seva família la passió pel risc. Admet que li ha costat acostumar-se al piano. «Sempre dono tot el que tinc, tota la meva força i el meu art. No ha estat fàcil trobar el punt a les notes perquè el meu ball i la música de Dorantes no quedessin gaire desquadrats», explica.

Notícies relacionades

Galván va debutar a Barcelona aquesta temporada al Mercat amb una exhibició de poder: 30 minuts d’improvisació. «És que jo, si no em complico la vida a l’escenari m’avorreixo. Si no arribo al límit de les meves possibilitats no quedo satisfeta», assegura. «En això sóc com el meu germà. Això és el que hem mamat de petits perquè el meu pare, que era més pur i tradicional, m’havia muntat un ball dues hores abans de sortir a escena».

Estrenat a Bolonya, és la primera vegada que Dorantes, Galván i Grilo presentenPiano abiertoa Espanya, encara que Dorantes i Galván passegen des de fa un anyFlamenco Sesión. Dorantes també prepara el seu nou disc en què descobreix altres sonoritats acompanyat, entre altres, pel bandeonista Marcelo Mercadante. Ho compagina amb un projecte amb un percussionista japonès amb l’objectiu de fusionar el piano i els tambors taiko que s’estrenarà al gener al Japó.