Decret polèmic durant la pandèmia

Badalona porta al Tribunal de Comptes un contracte irregular de García Albiol

Una vegada finalitzat l’estat d’alarma, la Creu Roja va continuar prestant el servei de banc d’aliments sense cap contracte que l’emparés

Badalona porta al Tribunal de Comptes un contracte irregular de García Albiol

El Periódico

3
Es llegeix en minuts
EFE

L’Ajuntament de Badalona (Barcelona) ha denunciat davant el Tribunal de Comptes suposades irregularitats en el contracte del banc d’aliments adjudicat a la Creu Roja a l’inici de la pandèmia, en l’etapa del popular Xavier García Albiol, cosa que ha generat una factura pendent de 2,17 milions.

En un informe jurídic, al qual ha tingut accés Efe, l’Ajuntament acorda traslladar al Tribunal de Comptes l’expedient vinculat a aquestes suposades irregularitats, que van permetre que, una vegada finalitzat l’estat d’alarma, la Creu Roja continués prestant el servei de banc d’aliments a famílies necessitades sense cap contracte que l’emparés ni cap pròrroga.

Davant aquesta situació, l’Ajuntament ha acordat declarar la nul·litat de ple dret del servei que es va prestar sense prorrogar-se el contracte, entre el 21 de juny del 2020 i el 30 de novembre del 2021, l’import del qual ascendeix a 2,17 milions.

Un decret dins del procediment d’excepcionalitat

L’adjudicació sota sospita té el seu origen en un decret d’alcaldia del 22 d’abril del 2020 que va contractar la Creu Roja per als serveis d’adquisició i distribució d’aliments a famílies en risc d’exclusió de la població, emparant-se en el procediment d’excepcionalitat previst en el primer estat d’alarma per la pandèmia de coronavirus.

El contracte, afegeix l’informe jurídic, no es va publicar en el perfil de contractant de l’Ajuntament de Badalona i, tot i que el maig del 2020 el departament de Programes d’Acció Social del consistori va detectar un augment d’usuaris del servei, no consta que s’acordés aquesta modificació per part de l’òrgan de contractació.

No obstant, el ple municipal va aprovar el juny del 2020 diverses modificacions de crèdit que incloïen un increment pressupostari de 90.800 euros per fer front a les despeses del banc d’aliments.

Necessitat d’acreditar els motius «tècnics i temporals»

L’informe remès al Tribunal de Comptes afirma a més que, tot i que la contractació d’emergència durant l’estat d’alarma tenia base legal, a l’expedient del servei adjudicat a la Creu Roja s’haurien d’haver acreditat els motius «tècnics i temporals» que obligaven a recórrer a aquesta entitat, que no consta que fos l’única que estigués en disposició de prestar el servei del banc d’aliments.

Però la principal irregularitat que denuncia l’informe jurídic es concentra en l’etapa posterior al 21 de juny del 2020, final del primer estat d’alarma, quan la Creu Roja va seguir prestant el servei del banc d’aliments sense que consti que es prorrogués el contracte d’emergència o se’n tramités un de nou. «A partir del 21 de juny del 2020, es va produir un nou contracte que va prescindir absolutament de les regles de contractació pública», conclou l’informe.

A més, segons el dictamen, després de l’estat d’alarma el consistori no podia licitar el servei del banc d’aliments, al no estar inclòs entre les seves «finalitats institucionals». En aquest sentit, alerta l’informe que el banc d’aliments no és una competència pròpia dels ens locals i que, si bé a l’inici de la pandèmia podia entendre’s com una «solució puntual» vinculada a l’estat d’alarma, no s’havia de constituir-se en un «servei de caràcter estructural i permanent».

Segons l’escrit remès al Tribunal de Comptes, el servei prestat per la Creu Roja «podria generar responsabilitat comptable de qui per acció o omissió hagués provocat aquesta situació».

Gairebé un any sense redreçar la situació

L’informe ressalta com a «especialment preocupant» que des del novembre del 2020 fins al setembre del 2021 «des del servei gestor del contracte irregular no es portés a terme cap actuació per redreçar aquesta situació cap a un contracte públic que complís amb els procediments i principis» de la llei.

Notícies relacionades

El setembre del 2021, poc abans de la moció de censura que va desallotjar García Albiol de l’alcaldia per la seva suposada implicació en els anomenats ‘papers de Pandora’, l’Ajuntament de Badalona va iniciar els tràmits per crear el servei públic de suficiència alimentària, ja que el consistori no en tenia fins aleshores i tampoc tenia competència pròpia per prestar-lo fora de l’estat d’alarma.

Més notícies de Badalona a l’edició local d’EL PERIÓDICO