Moratòria local

Els governs de la Generalitat i l’Estat s’oposen a la ‘frenada’ d’Albiol per a la ZBE de Badalona

Tant Acció Climàtica com Transició Ecològica critiquen que l’alcalde popular retardi la seva implantació fins al 2027

NOTÍCIA | Albiol frena tres anys més l’aplicació de la zona de baixes emissions a Badalona

CONTEXT | Més del 80% de les ciutats catalanes no tindran llista la zona de baixes emissions l’1 de gener

Els governs de la Generalitat i l’Estat s’oposen a la ‘frenada’ d’Albiol per a la ZBE de Badalona

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Gerardo Santos
Gerardo Santos

Ubicada/t a Badalona, Santa Coloma, Mataró, Martorell, Esplugues i Vilanova i la Geltrú

ver +

Les reaccions a la moratòria de tres anys anunciada per l’alcalde de Badalona, Xavier García Albiol (PP), per no implantar la zona de baixes emissions (ZBE) fins al gener del 2027 a la gran ciutat catalana no s’han fet esperar.

Consultades per EL PERIÓDICO, fonts del Departament d’Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya plantegen «dubtes» sobre la viabilitat d’aquesta mesura, i asseguren que, en cas de portar-se a terme, s’estaria incomplint un decret estatal.

Així mateix, des de l’Executiu català asseguren que l’ajornament va en la línia oposada a la del Govern de la Generalitat, que es mostra crític amb la posició de l’alcalde popular i favorable a l’existència del decret que obligarà a les ciutats de més de 50.000 habitants a disposar d’aquesta zona de baixes emissions.

Per la seva banda, la ministra de Transició Ecològica del Govern d’Espanya, Teresa Ribera (PSOE), ha publicat un tuit crític amb la mesura impulsada per Albiol: «Dels diners rebuts per a la ZBE i transport públic, ni piu» ha afirmat Ribera.

La implantació de la ZBE s’emmarca en el decret aprovat el desembre passat en el Consell de Ministres, el qual va agafar els municipis amb la feina a mig fer: sense les càmeres desplegades, sense els recursos necessaris o sense cap intenció de multar, com a mínim, fins al 2024, tal com ja va explicar aquest diari. Tant va ser així que més del 80% de les ciutats catalanes obligades a això no tenien llista la ZBE l’1 de gener.

Albiol, per la seva banda, assegura que darrere de la moratòria hi ha la intenció del govern municipal d’ajudar les persones que es veurien perjudicades per la ZBE al no poder canviar-se el cotxe: «No podem obligar, en la situació actual de crisi econòmica, de l’increment dels preus del cistell de consum, de l’augment de les hipoteques, que els veïns de Badalona hagin de fer front de manera immediata a una despesa tan important com la compra d’un vehicle».

L’alcalde ha insistit que el govern municipal «està convençut» que cal prendre mesures per a «la millora de la qualitat de l’aire». «Estem compromesos amb la sostenibilitat i la salut», ha afegit Albiol, «però fa falta que, abans de demanar aquests esforços a la ciutadania, les administracions fem passos reals en la millora del transport públic».

La prolongació de l’L1 i l’ampliació del tramvia

En aquest sentit, Albiol advoca per la prolongació de l’L1 de metro, una ampliació de la xarxa del tramvia per donar cobertura a barris com la Mora i el Progrés o la transformació i la renovació de les línies de busos com a millores necessàries en la xarxa de transport públic prèvies a l’aplicació de la ZBE a Badalona.

Per la seva banda, la Generalitat proposa treballar en diversos àmbits per aconseguir reduir les emissions: transports, indústria i producció d’energia. Les ZBE se centren precisament en el sector dels transports i la mobilitat.

Notícies relacionades

És per aquest motiu que les fonts de l’Executiu català estan en desacord amb el posicionament local de l’Ajuntament de Badalona. El que pretén la Conselleria d’Acció Climàtica, expliquen, és «facilitar i ajudar els consistoris perquè les normes s’apliquin».

Més notícies de Badalona en l’edició local d’EL PERIÓDICO Badalona