El medi ambient a la ciutat

Albiol posa a la teulada de l’AMB i el RACC la implantació gradual de la Zona de Baixes Emissions a Badalona

Albiol posa a la teulada de l’AMB i el RACC la implantació gradual de la Zona de Baixes Emissions a Badalona

JORDI OTIX

3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

En el context de les negociacions amb la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera (PSOE), entorn de la implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Badalona, Xavier García Albiol (PP), alcalde de la gran ciutat catalana, ha anunciat l’encàrrec d’informes a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i al RACC per justificar la implementació gradual de la ZBE.

Albiol ha apel·lat als esmentats informes mentre ha criticat l’anterior govern municipal (PSC, ERC, Comuns i Junts) per no reparar en la seva absència en el tràmit d’aprovació de l’ordenança municipal de Badalona que regula la ZBE.

«Hem descobert que l’ordenança de l’anterior govern està mal feta perquè hauria de contemplar uns obligatoris informes econòmics i d’impacte a la ciutat de la normativa que no es van incloure per aprovar-la a correcuita», ha afirmat l’alcalde davant els mitjans.

Sobre aquest extrem, el regidor, que s’ha reunit aquestes setmanes i continua dialogant amb la ministra Ribera, ha assegurat que amb el Ministeri «hi ha un acord per fer marxa enrere en tot el que s’havia fet malament legalment [per part de l’executiu que el precedeix] i ho comencem de nou per anar implementant-ho a poc a poc». «El Ministeri és conscient de les dificultats a Badalona perquè les coses no es van fer bé», ha afegit Albiol.

El govern d’Albiol considera que l’actual ordenança municipal de Badalona té tres «greus problemes»: que es preveu la seva aplicació al 90% de la ciutat; que no s’ha realitzat campanya informativa per als veïns; i que els esmentats informes preceptius no es van adjuntar a l’expedient per aprovar-la.

És per això que l’alcalde popular posa ara a la teulada de l’AMB els informes que sostinguin la implementació gradual i impacte de la ZBE, mentre paral·lelament també sol·licita al RACC un informe sobre com l’esmentada ZBE podria afectar una futura conversió en zona de vianants del centre de Badalona, concretament de la zona del carrer Francesc Layret i el seu entorn.

«Especialment pel que fa al transport públic», ha precisat Albiol, «ja que si haguéssim de desviar busos les possibilitats serien molt limitades». L’alcalde estima que els informes estiguin a punt «abans que acabi l’any».

«Multes el 2026 o el 2027»

Preguntat sobre quan preveu l’aprovació de la nova ordenança de la ZBE que contempli ja aquests informes, Albiol ha respost que la normativa local hauria «d’estar aprovada durant el primer trimestre del 2024».

Seguint aquest full de ruta, i començant per aplicar la ZBE a la zona badalonina que determini l’AMB als seus informes, l’alcalde s’ha referit a la imposició de sancions com l’última de les fases del projecte.

«Les multes arribaran al final, el 2026 o el 2027, quan els veïns ja hagin pres consciència de la mesura», ha apuntalat Albiol, que persisteix així en la seva idea de retardar les sancions previstes uns tres anys.

Notícies relacionades

L’Ajuntament de Badalona va anunciar aquest setembre la moratòria en l’aplicació de sancions de la ZBE, prevista per a principis del 2024. El Govern d’Espanya va criticar la mesura, fins al punt de suggerir la seva judicialització o la retirada de fons per implementar-la.

Segons l’‘Enquesta de Mobilitat Habitual en dia feiner a Badalona’ publicada el setembre del 2022, del total de desplaçaments en dia feiner dels badalonins (585.520), gairebé la meitat (un 48,5%) és a peu (283.904); un 18,2%, en transport públic, i el 33,1%, un terç del total, en transport privat, ja sigui en cotxe o moto.