Qatar vola de la samarreta del Barça

El polèmic emirat deixa pas a Rakuten des d'aquest dissabte com a patrocinador principal després de sis anys

2
Es llegeix en minuts
Albert Guasch
Albert Guasch

Periodista

ver +

Quan la directiva de Sandro Rosell va imposar sibil·linament la publicitat de Qatar, efectiva a partir de l’1 de juliol del 2011, va desplaçar les lletres d’Unicef a la part del darrere de la samarreta i, per contrast, va emergir un interès alt per conèixer el costat fosc de l’emirat. «La monarquia absolutista més tolerant», segons la descripció amable de l’època, intentava obrir-se pas en el món occidental amb la tuneladora dels diners del petroli i el gas natural liquat. El Barça de Rosell el va ajudar en l’objectiu, trencant 111 anys de virginitat publicitària. Que estiguessin limitats els drets dels treballadors estrangers, dels homosexuals i de les dones i que, per tant, tot plegat col·lisionés amb els valors que se li suposaven a la institució blaugrana van quedar sepultats per la necessitat urgent de liquiditat, segons la consigna que es va propagar llavors.

Sis anys i uns 200 milions d’euros després, la imatge de Qatar a la samarreta ja és història. Les llegendes del club –els Ronaldinho, Rivaldo i Kluivert– ahir van ser els seus últims altaveus. Benvingut Rakuten. D’aquí uns dies, la façana del Camp Nou es desprendrà del nom de l’emirat, que va ser més ubic del que s’havia anunciat. Han sigut cinc anys, més un de pròrroga, d’una associació que ha inquietat una part nombrosa del barcelonisme. 

Notícies relacionades

El divorci es produeix en el moment en què Qatar pateix un boicot de la tenebrosa Aràbia Saudita, que l’ha victimitzat a ulls occidentals. Però a ulls barcelonistes el focus se situa en la naturalesa de la relació que Sandro Rosell, des de fa més d’un mes a la presó, mantenia amb l’emirat. L’'informe García', amb el qual la FIFA ha pretès dissipar les sospites de corrupció en la designació del Mundial-2022, assenyala l’expresident com un actiu nuclear del comitè organitzador qatarià. «De conducta potencialment problemàtica», es precisa. Va cobrar molts diners. Va fer transaccions i va emprendre gestions, algunes quan ja era president del Barça, que es pretenien amagar. I de la mateixa manera que al seu dia el seu entorn directe va exalçar les seves connexions amb l’emir per obtenir un contracte lucratiu, sempre es va sospitar que no es va obrir la subhasta a altres postors.

Quan l’any passat Josep Maria Bartomeu va portar a l’assemblea la pròrroga d’un any amb Qatar per donar-se temps a trobar un patrocinador alternatiu, molts compromissaris van verbalitzar una incomoditat amb l’aliança. Ho van fer d’una manera més bel·ligerant que el 2011. «En prenc nota», va dir llavors el president blaugrana. Rakuten, potència en el comerç 'on line', és la nova imatge frontal de l’equip. Mentrestant, les negociacions amb Qatar Airways per convertir-se en l’aerolínia oficial segueixen el seu curs.  Però de la samarreta el seu nom ja n’ha volat.