LA PRIMERA PALANCA

Acord Barça-Sitxh Street pel 10% dels drets de TV

El fons inversor paga al club blaugrana 207,5 milions per la cessió durant 25 anys

Acord Barça-Sitxh Street pel 10% dels drets de TV

JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Marcos López
Marcos López

Periodista

ver +

Un dia abans de tancar l’exercici econòmic, el Barça ha anunciat l’acord amb Sixth Street, un fons d’inversió nord-americana amb seu a San Francisco, que li injecta 207,5 milions d’euros per la venda del 10% dels drets televisius de la Lliga per als pròxims 25 anys.

No només li injecta aquesta valuosa quantitat sinó que permet a la junta de Joan Laporta evitar les pèrdues (estaven estimades en 161 milions) aquesta temporada. Passa d’uns alarmants números vermells (el club portava 578 milions acumulats en els dos últims exercicis) a acabar l’actual curs amb respiració i alleujat: amb una plusvàlua total de 267 milions, segons el Barça.

Sense impacte al mercat

No afecta, tanmateix, de forma immediata el fair play salarial que marca la Lliga, per això aquests diners no tindran un impacte immediat en el mercat de fitxatges. Sí que impacta, i en gran, en el compte de resultats, ja que allibera Laporta de sumar el seu segon any consecutiu amb pèrdues, cosa que llastaria de manera terrible la política esportiva per reconstruir la plantilla, tal com exigeix un preocupat Xavi. Preocupat perquè dilluns comença a entrenar i tot segueix com quan se’n va anar de vacances. No se’n va ningú del Camp Nou. Ni tampoc arriba ningú.

Per a Laporta, la firma amb Sixth Street suposa deslliurar-se d’un seriós problema econòmic, però no els resol tots. Ni de bon tros. El club, a més, ha triat un perfil molt baix per anunciar aquesta inversió econòmica tan suculenta de la firma nord-americana.

No hi ha hagut ni tan sols compareixença de premsa. Ni del president ni tampoc d’Eduard Romeu, el vicepresident econòmic del club. Els dos han portat el pes de les negociacions amb Alan Waxman, CEO i confundador de la companyia, que va néixer el 2009, tot i que ha adquirit més penetració en el futbol europeu, sobretot en l’espanyol, en els dos últims mesos, subscrivint acords, diferents, això sí, amb el Madrid (portarà l’explotació comercial del nou Bernabéu) i el Barça (a qui presta 207,5 milions fins el 2047).

Ni preguntes ni respostes

Les explicacions han arribat via comunicat, sense preguntes ni respostes. «Sixth Street és un inversor experimentat en esports i mitjans globals i un soci que aportarà coneixements i recursos significatius, mentre ens permetrà gestionar de manera independent les nostres operacions», ha dit Laporta. Igual de content estava Alan Waxman, ha informat la nota blaugrana: «Creiem en l’estratègia que Joan Laporta i el FC Barcelona estan implementant i estem orgullosos que un dels clubs més premiats del futbol ens hagi escollit per ser el seu soci i proveïdor de solucions de capital».

Amb aquesta firma, el president guanya el primer ‘match ball’ perquè no podia exposar-se acabar una altra vegada amb pèrdues, una vegada desbocada la despesa i sense poder trobar tampoc els ingressos adequats per equilibrar els comptes d’aquest exercici.

Tenia, per exemple, el club pressupostat arribar als quarts de final de la Champions, però va quedar eliminat en la primera fase. A més, tampoc estava contemplada la inversió en el mercat hivernal, amb l’arribada de quatre reforços, ni l’acord amb Spotify com a patrocinador global, que posarà nom al nou Camp Nou i entra en escena a partir del pròxim 1 de juny.

Pendent la massa salarial

I el propòsit de reduir la incontrolada massa salarial (560 milions, la més alta d’Europa) encara no s’ha aconseguit. El club desitja abaixar-la a 400 milions, el nivell en què es mou el Madrid, actual campió d’Europa, però les negociacions amb els capitans (Busquets, Sergi Roberto, Piqué i Jordi Alba) encara no han avançat.

Notícies relacionades

Però amb el pacte amb Sixth Street i seguint la metàfora feta servir per Laporta davant l’assemblea de compromissaris, que l’avalen amb un 84% la venda d’actius, el «malalt», com va definir el Barça, ha sortit de l’uci i es troba «a planta». Tot i que encara «no pot fer vida normal», com recorda sempre el president.

Vida normal és poder fitxar el que vol. Vida normal passa per vendre el 15% restant dels drets de televisió pendents, pels quals podria obtenir fins a 300 milions més, a més del 49,9% de BLM, l’empresa que gestiona el marxandatge del club. Però aquest 30 de juny no hi haurà números vermells en els comptes del Barça.