CONFLICTE PER LA REHABILITACIÓ D'UN EDIFICI HISTÒRIC D'HORTA

El propietari de Can Fargas demanda l'ajuntament

L'empresa sol.licita que s'executi el pla de reforma que es va aprovar al novembre

El consistori va retirar el projecte en benefici d'un altre d'iniciativa municipal

2
Es llegeix en minuts
ALBERT OLLÉS / BARCELONA

El pols que hi ha entre l'Ajuntament de Barcelona i l'empresa Unicompta, propietària de la masia de Can Fargas, pel futur d'aquest històric edifici d'Horta es complica cada dia més. La propietat ha decidit demandar el consistori després de la decisió presa en el ple municipal del 22 de desembre passat --amb el vot favorable de tots els grups-- de retirar el pla de rehabilitació privat aprovat al novembre per un presumpte error d'Urbanisme, que va incórrer en silenci administratiu al no presentar al.legacions en el termini previst per a això.

Unicompta demana al jutge una sentència que obligui a executar el seu pla. "La llei està de part nostra i més si es té en compte que ja hi ha una sentència judicial a favor del pla i dues aprovacions municipals del pla, una d'inicial i una altra de definitiva", assegura Pere Jordi Vilaregut, portaveu de la propietat.

La confusió creada per aquesta situació és l'últim capítol d'un llarg procés que dura nou anys i que encara no té resolució. Almenys això assegura Unicompta, que va comprar la masia el 1997 per crear-hi una escola d'hostaleria i un restaurant.

Bona part de l'edifici, amb una

torre original de defensa que data del segle XI, està protegit, com també una part dels jardins que l'envolten. El projecte es completa amb la construcció al costat de la masia d'una residència privada per a avis amb capacitat per a 100 llits i 100 places més en règim de centre de dia. Sota aquest centre està previst un pàrquing subterrani de tres plantes i 150 places.

"Al tractar-se d'una finca catalogada, el consistori va poder exercir el seu dret preferent de compra abans que nosaltres, però no ho va fer", recorda Vilaregut. No obstant, la campanya popular iniciada per l'associació de veïns Font d'en Fargues per recuperar la masia per al barri va fer canviar d'opinió el districte d'Horta- Guinardó, que, a partir del 2003, va voler negociar amb Unicompta la compra de l'edifici.

Aquestes no van prosperar i les dues parts van acabar als tribunals, on l'empresa va aconseguir el 2005 una sentència favorable que obligava el districte a aprovar inicialment el projecte. El tràmit es va complir l'octubre d'aquell any, però acompanyat de la presentació simultània d'un altre pla municipal alternatiu, recolzat pels veïns. Aquest se centra a ubicar a la masia l'escola de música del districte i obrir al públic els jardins de la finca, que suma 4.500 metres quadrats.

LA CONSERVACIÓ DE L'EDIFICI

Notícies relacionades

L'ajuntament acusa el pla d'Unicompta de perjudicar la conservació de l'edifici i el seu entorn. L'empresa ho nega i fins i tot diu que permetrà l'ús ciutadà dels 600 metres quadrats de jardí protegits, encara que en horari limitat. "El nostre projecte respecta tot el que està catalogat i fins i tot vam contractar arquitectes especialitzats en rehabilitacions", asseguren.

L'ajuntament ha iniciat un procés urgent d'expropiació forçosa per aconseguir la masia. Unicompta s'oposa a aquesta acció i assegura que no hi ha "cap argument jurídic" que la sostingui.