INVESTIGACIÓ DE PRESUMPTES ABUSOS POLICIALS

Una detinguda pels Mossos va sortir de comissaria amb 38 hematomes

Un examen previ a l'entrada d'Elena P. a les dependències va revelar molèsties en un canell

Quan l'arrestada a les Corts va quedar lliure, el nòvio va captar imatges del cos masegat

3
Es llegeix en minuts
J. G. ALBALAT / BARCELONA

Elena P. no pot dormir. Aquesta jove russa es desperta sobresaltada a les nits. No oblidarà mai el dia del seu 23è aniversari, el 4 d'abril passat, quan va ser detinguda pels Mossos d'Esquadra i la van portar a la comissaria de les Corts. Va entrar a les dependències policials sense lesions importants --només molèsties als canells per les manilles-- i en va sortir amb 38 hematomes repartits pel cos, segons va constatar, poques hores després, el servei d'urgències de la Vall Hebron. Un DVD gravat pel seu nòvio a l'arribar a casa seva, al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, corrobora les lesions.

La Conselleria d'Interior manté la suspensió de feina i sou a una mossa d'esquadra que presumptament va participar en l'agressió a Elena P. a l'habitació d'escorcolls de la comissaria de les Corts, mentre un jutjat de Barcelona ha obert una investigació per aclarir els presumptes abusos durant la permanència de la noia russa, que va arribar a Espanya als 16 anys, a les dependències policials. El jutge del cas ha citat a declarar la víctima.

BUFETADA

La presumpta agressió d'Elena P. va ser gravada amb una càmera oculta per la divisió d'afers interns. Fonts de la Direcció General de la Policia van assegurar ahir que el vídeo va ser entregat primer a la fiscalia i després al jutjat, desconeixent l'existència de la pel.lícula gravada pel nòvio de la noia. Les mateixes fonts, que van evitar valorar aquesta nova prova, van explicar que al DVD de la divisió d'afers interns únicament s'observa com una mossa clava una bufetada a la detinguda, que estava emmanillada, i la tira a terra.

No obstant, el comunicat mèdic de l'Hospital de la Vall d'Hebron, datat a les 16.23 hores del 5 d'abril, poc després que Elena P. abandonés la comissaria de les Corts, detalla que la noia patia dolors generalitzats per tot el cos, "després d'haver estat agredida" (en la causa d'assistència posa que a comissaria). Presentava hematomes localitzats als genolls, a la zona dels malucs, espatlles, esquena, cara i zona lumbar. Segons la descripció mèdica, 38 lesions per tot el cos.

Un examen mèdic anterior, que va ser realitzat a l'Hospital del Mar després de la seva detenció i abans de ser conduïda per la patrulla policial a la comissaria de les Corts (entre les 2.35 hores i les 3.37 hores de la matinada del dia 5 d'abril) només exposa que la noia tenia molèsties als canells, potser a causa de les manilles. No especifica cap lesió més.

Elena, representada per l'advocat Carol Zanón, assegura que no entén per què va ser detinguda. "Eren les 12 més o menys de la nit i venia de la meva festa d'aniversari. No podia entrar a casa meva perquè no trobava les claus i vaig trucar a la porta perquè m'obrissin", explica aquesta llicenciada en Màrqueting i Relacions Públiques, que treballa al sector d'assegurances. Algun veí va trucar als Mossos i aquests es van presentar a l'immoble. "Em van ficar a l'ascensor a la força i em van clavar dues bufetades a la cara. Jo només demanava explicacions. Em van portar en cotxe a comissaria".

BURLES A

Notícies relacionades

les dependències policials, segons el seu relat, la van portar a una habitació. No recorda si una de les dues mosses que hi havia li va clavar o no una bufetada --surt al vídeo d'afers interns-- perquè estava "molt espantada", però sí que la van tirar a terra i li van treure la roba per força. "Em van estripar la jaqueta, els pantalons i el sostenidor".

"Es reien i burlaven del meu accent, de la meva roba interior, de la meva manicura. Estirada de cara a terra m'agafaven de les sivelles dels pantalons i de les manilles, m'aixecaven i em deixaven anar. Em deien: et recordaràs tota la vida d'aquest aniversari. Em vaig sentir humiliada". El dia 5 d'abril al migdia, quan va sortir en llibertat amb la roba destrossada i un taló de la sabata trencat, plovia. El nòvio la va portar a l'hospital de la Vall d'Hebron i després a la comissaria dels Mossos a Sant Andreu per presentar una denúncia. Allà va topar amb la mossa que la va detenir.