PLA PER MILLORAR LA CONDUCCIÓ A LA CIUTAT

TMB inicia una campanya per cedir el pas als busos

El 60% de la flota lluirà un adhesiu amb la frase 'Gràcies per facilitar-me la sortida'

La incorporació dels busos al trànsit és font constant de discussions i baralles

2
Es llegeix en minuts
JORDI SUBIRANA / BARCELONA

Les habituals friccions entre els cotxes i els autobusos públics de Barcelona, especialment quan aquests s'incorporen al trànsit després d'una parada, han obligat Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) a posar en marxa una campanya amb l'objectiu de conscienciar els conductors que cedeixin el pas als vehicles de transport col.lectiu.

Al voltant del 60% de la flota de TMB, uns 700 vehicles, incorporaran darrere un adhesiu de vinil d'1,80 metres de longitud amb un senyal de cediu el pas i la frase Gràcies per facilitar-me la sortida. La resta d'autobusos, uns 370, no el lluiran perquè la forma del vehicle no ho admet o perquè porten publicitat al vidre posterior.

Després d'una primera fase fa un temps, en aquests moments TMB està col.locant més adhesius o substituint aquells que ja s'han desgastat. Al llarg del 2008, els actuals es canviaran per altres de dimensions més reduïdes, encara que seran prou grans perquè no passin desapercebuts per als conductors. Portaran el senyal de cediu el pas i es col.locaran a la cantonada esquerra de l'autobús. La idea és prolongar la campanya bastant de temps perquè, segons assenyalen fonts de TMB, l'efecte es notarà a llarg termini, no de manera immediata.

ARTICLE 27

Però com que els anuncis de sensibilització no solen funcionar gaire, el missatge també recorda que cedir el pas als busos és una obligació. De fet, l'article 27 de la llei de trànsit diu que els conductors han de facilitar, quan sigui possible, les maniobres d'incorporació al trànsit, de manera especial dels vehicles de transport col.lectiu. La norma també és vàlida a les vies urbanes.

No obstant, l'article 26 apunta que el vehicle que es vagi a incorporar a la circulació haurà de comprovar que ho pot fer sense posar en perill la resta d'usuaris. A Barcelona és tan habitual veure cotxes privats que no cedeixen el pas als busos com vehicles de TMB que inicien la maniobra malgrat que un cotxe o una moto ja ha iniciat un avançament.

MANIOBRA HABITUAL

Notícies relacionades

Fonts de TMB reconeixen que la sortida dels busos de les parades és un dels motius que originen discussions i, en ocasions, baralles amb altres conductors (l'any passat 36 conductors de TMB van patir agressions per part d'altres xòfers o de passatgers), ja que és una de les maniobres més habituals.

Només cal dir que a les hores punta circulen per les 109 línies que hi ha a la ciutat més de 900 autobusos. Cada línia té entre 20 i 35 parades, cosa que segons TMB es pot traduir en uns 20.000 els estacionaments que els busos fan diàriament perquè el passatge pugi o baixi del vehicle.