PROJECTE DE TRANSFORMACIÓ URBANÍSTICA A SANTS-MONTJUÏC

El desallotjament del polígon de Can Batlló es retarda fins al 2009

Nous problemes per reubicar els empresaris impedeixen complir les previsions

Els industrials encara no saben si hi cabran tots a la futura nau de la Zona Franca

3
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN / BARCELONA

El llarg culebró administratiu en què s'ha convertit l'ocàs de Can Batlló com a polígon industrial, per convertir-se en un nucli de vivendes, equipaments i zones verdes al districte de Sants-Montjuïc, patirà un altre retard en el desallotjament pendent dels tallers. Si fa només quatre mesos es va anunciar que el trasllat de les empreses que continuen al recinte es portaria a terme a partir de principis del 2008, nous obstacles retarden l'operació fins al 2009.

Per començar, el tràmit urbanístic que permetrà aixecar una gran nau a la Zona Franca per reubicar els empresaris encara no està resolt. De les gairebé 200 empreses que fa uns anys acollia Can Batlló, al barri de la Bordeta, ja només n'hi queden unes 45, assenyalen fonts de l'associació d'industrials. A poc a poc n'han anat marxant, a mesura que se'ls acabaven els contractes i no n'aconseguien la renovació. En molts casos han tancat l'empresa per no poder assumir un trasllat costós. En altres, s'han mudat pel seu compte a l'àrea metropolitana. Però continuen al peu del canó els que disposen de contractes llargs, amb dret, per tant, a ser reubicats.

El juny passat es va arribar a un acord entre l'ajuntament, la immobiliària propietària del recinte, els industrials i el Consorci de la Zona Franca (CZF) per traslladar els empresaris pendents a naus del polígon industrial. Segons el pacte, només els que es van comprometre a aquesta mudança podran continuar, mentrestant, a Can Batlló.

NAU A L'HOSPITALET

La situació s'ha tornat a complicar. La primera nau que el consorci ha construït a marxes forçades (en vuit mesos), al carrer de Motors, estarà enllestida el mes de gener del 2008, però pertany territorialment a l'Hospitalet. Fonts de l'associació d'industrials de Can Batlló sostenen que aquesta nau, d'uns 4.000 metres quadrats, no està pensada per als usos que ells necessiten i creuen que no els donaran llicències. El consistori hospitalenc assenyala que estudiaran una per una les sol.licituds i van assegurar a aquest diari que no hi posaran limitacions, sempre que encaixin en la normativa general d'usos i concessions de la zona.

Fonts del consorci indiquen que ells hi han posat totes les eines que tenen a l'abast, però que no poden intervenir en les llicències finals. Per contra, sí que és clar que la segona nau pensada per destinar els afectats de Can Batlló, al mateix carrer però als límits de Barcelona, acollirà activitat industrial, ja que l'Ajuntament de Barcelona forma part del pacte. Aquesta altra construcció, d'uns 13.000 metres quadrats, ni tan sols té data d'inici, ja que la necessària modificació del Pla General Metropolità (PGM) només ha rebut l'aprovació provisional. A falta de la definitiva, el CZF només pot elaborar-ne l'avantprojecte.

Una vegada acabada la tramitació i aprovat el pla encara faran falta uns 12 mesos per a la construcció de la nau, cosa que ajorna l'estrena fins al 2009. A més, el consorci alerta que l'espai és limitat i no pot garantir que tots els desallotjats pendents hi tinguin un lloc.

Els industrials de Can Batlló s'han assabentat d'aquestes circumstàncies ara, al tractar de formalitzar els anomenats contractes de promesa d'arrendament futur, el termini dels quals s'acaba el 30 d'aquest mes. "No hi cabrem tots. La gent està preocupada perquè a aquestes altures encara no sabem si podrem anar cap a la Zona Franca", va assenyalar un portaveu empresarial.

Notícies relacionades

PETICIONS DIVERSES

Fins que els precontractes no s'acabin de tramitar serà impossible saber si algú se'n queda fora. Segons fonts del consorci, les peticions són diverses, pel que fa a altura i dimensions. Mentrestant, elssuperviventsdel recinte s'estan concentrant en un sector de Can Batlló per permetre que avancin les primeres construccions.