El procés
Manuel de Borja-Villel abandona el Macba per dirigir el Reina Sofia
L'historiador accepta encapçalar el museu de Madrid, que encara "ha de trobar la seva identitat"
Leopoldo Rodés, el director de la fundació barcelonina, descontent amb el procediment
Manuel de Borja-Villel va prendre la decisió "gairebé de forma visceral" divendres a la nit d'acceptar la direcció del Museu Reina Sofia de Madrid. Des de Granada, l'encara director del Macba (Museu d'Art Contemporani de Barcelona) va declarar a aquest diari que "a part dels problemes conjunturals que pugui tenir, la gran assignatura pendent que té el Reina Sofia és trobar la seva identitat". "I aquesta ha sigut la meva feina al Macba, com abans ho havia sigut a la Fundació Tàpies", va afegir.
Ahir al matí, el ministre de Cultura, César Antonio Molina, li va telefonar per oferir-li formalment el càrrec després de l'entrevista que Borja-Villel va mantenir divendres a Madrid amb el comitè d'experts que havia seleccionat quatre candidats d'entre els 29 que optaven al càrrec. Els rumors interessats sobre el seu nomenament van circular per Madrid abans i tot que el mateix interessat hagués decidit acceptar.
Borja-Villel va estar tot el dia d'ahir donant explicacions sobre la seva decisió tant als membres del patronat --on estan representades les administracions catalanes i la Fundació Macba-- com a l'equip directiu del Macba. "Estic mirant d'organitzar com porto la transició al Macba, pel qual, per descomptat, encara treballo, que té un equip molt bo i un programa nascut del consens", va explicar.
SUPORT
Preguntat sobre la disparitat de models entre el museu de Barcelona i el museu de Madrid, va explicar que "una cosa és un museu d'art contemporani i una altra un museu nacional que a més a més és centre d'art". "Són realitats diferents que requereixen un projecte de posició i una escala diferents. Per això el que faré allà serà diferent tot i que amb la meva manera de fer, perquè un no es lleva negre i se'n va al llit blanc", va dir. Borja-Villel va indicar que el ministre de Cultura li va assegurar que tindria tot el suport possible per dinamitzar el Reina Sofia, sense director des de fa tres mesos i en eterna crisi.
"He complert 50 anys, en fa gairebé 10 que sóc al Macba i una institució l'has de deixar quan està molt bé. I a més, vaig decidir que si acceptava podria ser important per al Macba perquè jo seguiré promovent la idea de treballar en xarxes", va dir, per justificar la seva decisió.
Notícies relacionadesLeopoldo Rodés, president de la Fundació Macba, va declarar que "Manolo ha actuat amb extraordinària llibertat i no ha tingut cap interferència", i li va desitjar "de tot cor que ho pugui seguir fent a Madrid". Però va mostrar el seu desacord amb el procediment utilitzat pel ministeri. "No m'ha agradat la manera com s'ha produït tot, amb fortes i insistents pressions al director. No em sembla bé que per resoldre un problema en un museu ens prenguin el director", va dir. "Li desitjo el millor perquè entenc que ningú es pot eternitzar en un càrrec", va afegir.
EL PROCEDIMENT El ministre de Cultura va destacar ahir el sistema d'elecció a càrrec d'un comitè d'experts presidit per José Jiménez, director general de Belles Arts, i integrat per Bruno Corà, director del Museu d'Art de Lugano; Marta Gili, directora del Jeu de Paume de París; Simón Marchán Fiz, catedràtic d'estètica de la UNED; Hans Ulrich Obrist, codirector d'exposicions de la Serpentine Gallery de Londres; Rosa Olivares, crítica d'art, i Alfred Pacquement, director del Musée National d'Art Moderne del Centre Pompidou de París.