CANVIS EN ELS ESTATUTS DEL MUSEU
Borja-Villel proposa que el Reina Sofia no depengui del ministeri
El nou director planteja que el cine i la fotografia hi guanyin protagonisme
"El centre, igual que Ronaldinho, travessa una crisi de confiança", sosté
El Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia s'ha definit, des del seu naixement el 1988, com un organisme au- tònom dependent del Ministeri de Cultura. Aquesta és una de les clàusules que vol canviar Manuel de Borja-Villel, el seu nou director, que ahir va comparèixer davant la premsa no a Madrid sinó al Macba (Museu d'Art Contemporani de Barcelona), des d'on ha impulsat la memòria crítica sobre l'art de la segona meitat del segle XX.
La seva voluntat és que canviïn els estatuts del Reina Sofia. "Que no depengui directament de l'Administració. Per a això, es transformarà en agència o en fundació". Segons Borja-Villel, el canvi jurídic aportarà avantatges en l'organigrama i en l'execució dels projectes. No obstant, abans ha de posar fi a la crisi que ha envoltat el museu aquests últims anys amb la dimissió encadenada dels directors Juan Manuel Bonet i Ana Martínez de Aguilar: "És el punt més feble, perquè, igual que passa amb Ronaldinho, és una crisi de confiança".
CENTRE I PERIFÈRIA
El Reina Sofia, com a entitat pública, promou l'accés del públic a l'art modern i contemporani. "El problema és redefinir la seva identitat. ¿Per què aquesta obsessió a ser el centre? No hi ha un centre i una perifèria, sinó molts centres", va assenyalar ahir. La segona pregunta és si és un museu o un centre d'art: "Sempre s'ha demanat que el Reina Sofia fos la Tate Gallery, el centre Pompidou o el Moma, i no té sentit. A un novel.lista no li demanaràs mai que escrigui el que ja ha fet un altre escriptor".
La col.lecció és, segons el seu parer, massa canònica. "S'ha de reordenar. No reflecteix la diversitat del
Notícies relacionadesterritori". Un altre problema és conceptual: "S'ha de pensar quina obra se selecciona de cada pintor. Per exemple, de Tàpies interessen els seus quadros històrics, els de la biennal Hispanoamericana o els de la biennal de Venècia, aquells que tant han influït en altres pintors". Al ser un museu modern i contemporani, el cine i la fotografia hi haurien de tenir més importància, mentre que en l'actualitat encara està pensat "en clau pictòrica". En aquest apartat, ahir va destacar els tres períodes que haurien de ser claus per al centre: l'avantguarda dels anys 20, la crisi dels 60-70 i el període actual.
La distribució dels espais és un altre tema a resoldre. "Falten obertures. Tot és el mateix. No hi ha una jerarquia. El recorregut no és l'idoni. Les fases de contemplació, passeig i discussió estan absents".
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- MONEDES DIGITALS El robatori de criptomonedes més gran de la història: uns ‘hackers’ s’emporten 1.500 milions de dòlars del gegant Bybit
- Alto el foc a Gaza Hamàs completa l’alliberament dels ostatges israelians vius de la primera fase de la treva
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència