PROCÉS JUDICIAL PER UNA VAGA SALVATGE

El fiscal demana penes de 3 i 4 anys per la invasió del Prat del 2006

L'acusació pretén asseure al banc dels acusats 27 empleats d'Iberia, dos d'ells líders de la UGT

Sosté que l'ocupació de pistes va posar en greu risc els avions que arribaven a l'aeroport

3
Es llegeix en minuts
J. G. ALBALAT
BARCELONA

Paralització del trànsit aeri i greu risc per als avions. Això és el que la Fiscalia de Barcelona considera que va passar el 28 de juliol del 2006 quan desenes d'empleats d'Iberia van envair les pistes d'aterratge de l'aeroport del Prat en una protesta que va sumir les instal.lacions en un caos en plena operació sortida de les vacances d'estiu. Per això, l'acusació pública reclama penes de tres i quatre anys per a 27 treballadors, entre ells els líders sindicals de la UGT Omar Minguillón García i José Luis Gallardo Pisonero. Per a aquests dos és per als qui sol.licita més pena, a l'estimar que van ser els instigadors de la mobilització.

En el seu escrit d'acusació, el fiscal imputa els empleats d'Iberia per un delicte contra el trànsit aeri, des- obediència i resistència a l'autoritat i incideix que se'n condemnin 25 a penes de tres anys de presó o, alternativament, a dos anys i sis mesos de presó per desordre públic. Els dos sindicalistes s'enfronten a una pena de quatre anys de presó o, també de forma alternativa, a dos anys i sis mesos de presó. Una condemna d'aquest tipus suposaria l'ingrés a la presó. Per a 23 treballadors més imputats per la invasió de les pistes, que va afectar 100.000 viatgers i 600 vols, se sol.licita l'arxivament de la causa per "no aparèixer prou justificada la seva participació" en els actes presumptament delictius. Durant la investigació va arribar a haver-hi 200 persones imputades.

BLOQUEIG TOTAL

El fiscal manté que amb la seva actuació, que va paralitzar totalment el trànsit aeri al Prat, els imputats van crear "un greu risc per a les aeronaus que intentaven accedir a l'aeroport o enlairar-se d'aquest" i van sembrar "el caos i el pànic" entre els passatgers fins a motivar la intervenció dels serveis mè- dics. La invasió de les pistes, que va obligar a tancar l'aeroport durant 11 hores, va ser secundada per uns 400 treballadors del servei de terra d'Iberia que veien perillar els seus llocs de treballs perquè la companyia aèria acabava de perdre el servei dehandling.

La protesta, afegeix la fiscalia catalana, es va iniciar després d'una assemblea que va ser convocada pels imputats Omar Minguillón, llavors coordinador sectorial de la Federació Nacional de Transports de la UGT, i José Luis Gallardo Pisonero, secretari general del Baix Llobregat d'aquesta federació de transport. La convocatòria d'aquella reunió es va portar a terme mitjançant pamflets, el "boca a boca" i altres mitjans. Al principi, la vaga va ser de caràcter passiu i a l'àrea restringida de l'aeroport. Així, els empleats no recollien les maletes de les cintes transportadores que venien dels patis de facturació i les col.lapsaven per excés de càrrega, tampoc portaven l'equipatge als avions que pretenien embarcar --les aeronaus no s'enlairaven o ho feien sense maletes-- i no atenien els avions que arribaven, de manera que molts passatgers van estar durant hores a les aeronaus fins que van ser evacuats per membres de la Guàrdia Civil.

ELS CAPS

Notícies relacionades

En aquella assemblea, els dos dirigents sindicals, relata el fiscal, "van incitar els treballadors a fer un pas més en les seves protestes mitjançant l'ocupació de les pistes d'aterratge i d'enlairament, sabent el risc que això suposava per a tots els usuaris de l'aeroport". Seguint les instruccions dels dos sindicalistes, uns 400 empleats, entre els quals hi havia els 25 acusats pel fiscal, van ocupar la plataforma per on circulen els avions amb l'objectiu de dirigir-se al seu lloc d'aparcament i la pista principal, on es van mantenir a pesar "de les ordres reiterades" donades per les forces de seguretat de l'Estat perquè deposessin la seva actitud. "Els acusats van estar a la pista principal durant unes quantes hores", sabent "el perill que amb això estaven generant per a la seguretat aeroportuària", al.lega l'escrit d'acusació.

Alguns dels vaguistes van envair la segona i la tercera pistes, al mateix temps que abandonaven a la via de servei vehicles sense claus o amb les claus inutilitzades, "per aconseguir el seu objectiu: impedir el trànsit aeri". Segons la fiscalia, alguns imputats es van negar a obeir els agents, als quals van insultar i van llançar extintors dels vehicles d'Iberia abandonats. Finalment, la intervenció de la Guàrdia Civil va motivar que la majoria d'operaris abandonessin les pistes i quatre van ser detinguts.