CONTROL DEL PARC MÒBIL
El Govern reclama una ITV per a contaminants
La mesura formarà part del nou pla de millores de la qualitat de l'aire
Els cotxes nets i els que vagin plens tindran descomptes a Vallvidrera i Mollet
La Torre Mapfre, a Barcelona, amagada darrere la boira, dijous passat. /
Els cotxes menys contaminants i els que circulin amb tots els seients ocupats tindran descomptes o bonificacions als peatges d'accés a Barcelona. Aquest és, almenys, el propòsit de la Generalitat en el seu nou pla d'actuacions per intentar reduir la contaminació atmosfèrica a l'àrea de Barcelona abans del 2015, segons va avançar ahir la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran. Aquest document substituirà el programa de 73 mesures que van ser aprovades el 2007 pel Govern tripartit i que encara no havien estat completament desplegades.
¿Com es pot saber qui contamina i qui no? «Doncs d'una forma tan senzilla com una ITV [inspecció tècnica de vehicles], en la qual, a part de mesurar les emissions de monòxid de carboni, es calculin també les de diòxid de nitrogen, per exemple». «El camí per a la reducció de contaminants no és la restricció per la restricció, com ha passat fins ara. La solució passa per aportar algun benefici a aquells que facin bé les coses», va indicar.
Abans, no obstant, seria necessari saber «quants i quins són els vehicles que circulen per Barcelona i que estan emetent més contaminants del compte». Com ha començat a fer el Govern francès, que a partir del 2012 restringirà l'accés d'aquests vehicles als centres urbans de les capitals que presentin més problemes de contaminació.
EL MODEL FRANCÈS / Els vehicles nets homologats, és a dir, els que demostressin a la ITV que emeten menys NO2, es podrien beneficiar d'incentius quan passessin les barreres de peatge a Mollet del Vallès i Vallvidrera, va apuntar Farran, que va recordar que en aquest últim punt ja es desenvolupa una prova pilot per a cotxes amb més de tres passatgers.
De fet, el nombre de persones que ocupen els vehicles que entren o surten de Barcelona ha augmentat en l'última dècada, però de forma testimonial: dels 1,12 viatgers del 2000 s'ha passat a 1,2 el 2010. Les crides perquè els ciutadans deixin el cotxe a casa o per fer que el comparteixin amb més gent han caigut, de moment, en sac foradat. L'única tímida proposta és la que funciona des de fa vuit mesos al túnel de Vallvidrera, però només ha captat el 4,3% dels usuaris, una mitjana d'uns 1.368 vehicles al dia.
Notícies relacionadesEl gestor del peatge d'aquesta via, Tabasa, aplica un descompte del 20% als turismes que portin tres passatgers o més a bord. És el conegut com a VAO3+, acrònim de Vehicle d'Alta Ocupació. Mentrestant, a la
C-58 continua la construcció del carril bus-VAO d'accés a Barcelona per la Meridiana. La infraestructura, que també executa Tabasa, és un carril segregat per on podran passar autobusos i també vehicles amb tres persones o més.
- Vivas reclama al PP que negociï amb l’Executiu
- Cada cop més menors incompleixen el règim de visita després d’un divorci
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Shopping ¿Busques un smartwatch? Aquests són els millors amb descompte del Black Friday
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern