Avanç del projecte

Les obres ocupen els 3,8 km del corredor la Sagrera-Sant Andreu

Els túnels de l'AVE, que ha de passar el 2012, Rodalies i els cotxes arriben a Prim

El gran forat de la macroestació s'ha obert fins a la meitat dels seus 40 metres

Ventall de túnels per a l’AVE i Rodalies i per a vehicles construïts ja fins al Triangle Ferroviari al corredor la Sagrera-Sant Andreu, ahir.

Ventall de túnels per a l’AVE i Rodalies i per a vehicles construïts ja fins al Triangle Ferroviari al corredor la Sagrera-Sant Andreu, ahir. / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA
BARCELONA

És ara, en plena aturada de les inversions públiques, el projecte en execució més gran de Barcelona. Amb els treballs de la també gegantesca

L-9/L-10 del metro paralitzats en el tram central i alentits en la resta, els quatre quilòmetres del corredor ferroviari la Sagrera-Sant Andreu, als quals s'afegeixen els cinc del túnel que s'acaba d'obrir fins a Sants sota l'Eixample, estan tots de cap per avall. En aquest llarg sector entre el pont de Bac de Roda i el nus de la Trinitat s'estan desenvolupant tres projectes diferents: la macroestació de l'AVE, Rodalies i autobusos (la del metro situada al costat ja té l'estructura feta); el cobriment de les vies en tot l'espai per crear a sobre un parc lineal, i la construcció de la nova estació de Sant Andreu Comtal.

En aquest context, la pressió sobre les excavacions de la vil·la romana destapada a la zona nord de la futura estació terminal és enorme. Els responsables d'Adif asseguren que en les obres dels accessos de l'estació s'estan complint els terminis, però en qualsevol cas no es pot perdre gens de temps si els trens d'alta velocitat que ara acaben el recorregut a Sants han de seguir fins a França i Europa el 2012, com preveu el Ministeri de Foment des de l'últim ajornament d'aquest enllaç decidit el 2007.

La macroestació ja va perdre el tren de l'any que ve fa temps a causa dels greus problemes de finançament que van aparèixer, a l'esclatar la bombolla immobiliària, per finançar unes obres cares basades en bona part en plusvàlues i aprofitaments urbanístics. Amb els treballs de l'estructura en execució amb un cost de 366 milions d'euros encara queda per adjudicar l'arquitectura interior, una altra realització de gran calat. La finalització de la terminal es pot situar, si la inversió pendent no pateix altres endarreriments, més enllà del 2016.

PONT PROVISIONAL / Després d'un inici al ralentí, l'any 2010, les obres de l'estació són en l'actualitat intenses i ben visibles. L'immens forat de 500 metres de llarg, 100 d'ample i 40 de profunditat on s'ubicarà la caixa de formigó ja està a mig excavar entre els ponts de Bac de Roda i del Treball Digne. A prop de la seva capçalera nord, i al costat de l'encara visible vil·la romana, encara que fora del recinte ferroviari, s'està treballant ara sense parar. S'ha d'acabar al llarg dels pròxims mesos el tram de la cobertura que s'utilitzarà com a pont provisional en comptes del pont del Treball

Digne que ha de ser enderrocat.

Notícies relacionades

L'enllaç d'aquest pas superior sobre els rails amb un dels carrils segregats per a vehicles, el del costat mar, que connectaran el nus de la Trinitat, l'estació i els carrers de Mallorca i València al llarg de tot el corredor, és el que fa anar de pressa les excavacions arqueològiques.

VENTALL DE TÚNELS / La construcció dels diversos túnels en paral·lel per cobrir els dos tipus de traçats ferroviaris, el d'ample convencional en ús per trens de Rodalies i Regional i el d'alta velocitat de l'AVE encara per instal·lar, avança igualment amb rapidesa. Les galeries iniciades on s'executen les obres de la nova estació de Sant Andreu Comtal ja arriben a l'altura del Triangle Ferroviari i la rambla de Prim. Són pràcticament 800 metres de túnels avançats. D'aquí fins a l'enllaç amb el nord de la macroestació queden 700 metres, igualment plens aquests dies de maquinària.