El cost d'apostar pel transport privat
Els pàrquings més cars de Barcelona són als hospitals
La Corachan, amb gairebé 4 euros l'hora, és la clínica amb el preu més alt
Els usuaris agafen el cotxe perquè no coneixen la ruta en metro o autobús

Un vehicle accedeix a l’aparcament de la Corachan, divendres. /
En l'última cosa que es pensa és en la butxaca perquè la salut sempre és el primer. Quan un va a un hospital en cotxe i el deixa a l'aparcament del centre sanitari, el que hagin de costar aquestes hores no importa gaire. Acompanyar o visitar un ésser estimat que està malalt transcendeix a qualsevol detall monetari. Però quan es recull el vehicle, el caixer automàtic escup un preu esgarrifós que fa tocar de peus a terra. Un preu molt per sobre de la mitjana. Un preu fins i tot de rècord local. Conclusió: aparcar als hospitals, sobretot els privats, surt molt car, encara que la salut segueixi sent el primer.
La majoria de centres visitats per aquest diari disposen d'un pàrquing que està gestionat per una empresa privada que, pel que sembla, es va crear expressament per explotar aquest negoci. Tots cobren per minuts i ofereixen un pagament màxim per 24 hores d'estada al qual pocs s'acullen. Tots, menys el de l'Hospital de Barcelona, compten amb una garita en què un tipus s'encarrega de resoldre dubtes i orientar els clients, com el que vigila l'aparcament de la Quirón. No té cotxe perquè amb els nens ja grans, en té prou amb la moto. Explica que alguns usuaris es queixen del preu. «Encara que avui dia tot ens sembla malament», precisa. Amb 444 places, aquest pàrquing surt per 3,84 euros l'hora, 0,064 euros el minut, amb un màxim diari de 27 euros. La Marta i la seva mare han anat a visitar l'avi. Han passat 102 minuts a l'habitació i els surt a pagar 6,53 euros. «Juguen amb la necessitat, amb el fet que aquí a prop no hi ha zona blava, per això et fan aquestes clavades». ¿I per què no han vingut en metro? Diuen que no coneixien les combinacions de transport públic. I que per això han optat pel vehicle privat.
PER SOBRE DE TUSET / L'aparcament més car és el de la Corachan. La bestiesa de 0,070 euros del minut u fins al 15 i 0,065 euros a partir del 16. L'hora surt per 3,975 euros amb un límit diari de 22 euros. El preu de la primera hora és, probablement, el més elevat de la ciutat. Recordin que la zona blava els surt per 2,50 euros, que tampoc és cap quincalla. I si volen una altra bona comparació, l'aparcament subterrani sota el passeig de Gràcia costa 2,85 euros l'hora, i el de l'Illa Diagonal, 2,60. Fins i tot el que molts apunten com un dels més cars de la ciutat, el de l'skating de Roger de Flor, surt una mica més barat que la Corachan. La Teknon, la clínica que tothom associa amb la gent acabalada de Barcelona, també exigeix un ronyó per hora (3,30 euros), però també se situa per sota. La Corachan supera fins i tot aparcaments que estan situats en zones acomodades, com el Turó Park o Tuset, amb taxes que no superen els 3,90 euros cada 60 minuts.
L'absència de transport públic podria servir com a excusa per agafar el cotxe, però el cert és que tots els centres sanitaris tenen alguna opció de bus, metro o tots dos. En moments complicats, és lògic buscar la comoditat, la immediatesa que ofereix l'automòbil, sense l'estretor de TMB. I sembla que se n'aprofiten els gestors d'aquests serveis subterranis pels quals cada dia poden passar més de 3.000 vehicles. Tots, excepte la Teknon i, en un grau inferior, la Corachan, tenen una parada de metro a prop (vegeu el gràfic); i tots, sense excepció, disposen de nombroses parades de bus. Segur que la futura xarxa ortogonal d'autobusos, quan arribi a partir del mes d'octubre amb les quatre primeres línies, serà de gran ajuda perquè els barcelonins apostin per un servei que vol ser més àgil, comprensible i eficaç. És rara l'ocasió en què l'hospital està a prop de casa. En els trajectes habituals tothom té controlada la línia que va al centre de la ciutat o a l'oficina. L'hospital, en canvi, és una altra cosa, és un lloc al qual un s'hi trasllada com menys millor. Pot ser que estigui a l'altra punta de la ciutat, o fins i tot a la localitat veïna. En qualsevol cas, requereix explorar terreny desconegut quan menys ve de gust.
OPCIÓ DESCARTADA IMMEDIATAMENT / María Carmen, per exemple, no agafa el metro perquè es fa un embolic. Encara que el seu marit fa un parell de setmanes que està ingressat a l'Hospital de Barcelona i ja es comença a familiaritzar amb l'entorn, segueix optant pel cotxe. Viuen a la Zona Franca i va fer un intent d'anar-hi amb metro. «Havia d'agafar un bus fins a plaça d'Espanya i allà esperar-me a la línia 3 per parar a Maria Cristina. Ho vaig descartar a l'instant», diu. Cada dia, cap a les 10 del matí, comença a voltar pels carrers a la recerca de zona blava. Els dies que no té sort, el posa al pàrquing no sense abans rondinar sobre el preu. «És molt car, massa, crec que als familiars directes ens haurien de fer una rebaixa o regalar-nos un parell d'hores gratis», sol·licita.
Al pàrquing de la Vall d'Hebron, el preu ve marcat per l'Institut Català de la Salut. Resulta estrany que algú a l'ICS valori a quant està el quilo de pàrquing. Però és així i segur que els usuaris ho agraeixen, ja que té la factura més baixa, amb 0,0427 euros el minut, 2,562 euros l'hora. El responsable sosté que solament s'incrementa l'IPC anual i convida a pensar en les diferències amb un centre comercial. En els temples del consum, molts aparcaments són gratuïts perquè l'usuari ja hi ha fet despesa. A l'hospital, en canvi, visitar un ésser estimat no cotitza.
- Les principals cases d’apostes ja tenen un candidat favorit per ser el nou Papa
- Final de la Copa del Rei Les 8 hores que van portar el futbol espanyol al caire de l’abisme: «El Madrid no ens pot demanar que canviem els àrbitres»
- Entendre-hi més El costat més fosc de la intel·ligència artificial: pornografia personalitzada i sense límits
- Previsió meteorològica Catalunya torna a activar els avisos per pluges intenses per a aquest cap de setmana
- Gir als EUA Les retallades de Trump arriben a l’espai: la NASA vol eliminar missions científiques per prioritzar la utopia de Musk de portar humans a Mart