La pressió turística
Els busos toquen el dos
Els veïns de Marina se senten damnificats per l'allau de transeünts a les seves encara estretes voreres H El trasllat dels autocars turístics a Sicília beneficia els comerciants
Abans i després 8 A dalt, façana del temple amb busos, el novembre de l’any passat, i a sota, ahir. /
Per la barra de pa i la bossa del súper que descansen al damunt de la taula, és fàcil deduir que es tracta d'un veí. Un vestuari corrent
-camisa de color clar i pantalons llargs-, també ajuda en la deducció.«Sí, visc aquí. Des del setembre de 1965»,explica Josep Maria Lladó assegut en una terrassa al davant de casa seva, mentre observa el constant anar i venir de turistes que es dirigeixen cap al temple de Gaudí que tant de temps està costant de rematar. El seu«aquí»és el carrer de la Marina, entre València i Mallorca, just enmig de la ruta que milers de turistes agafen des d'ahir, al passeig que separa la parada de busos de la plaça de la Hispanitat -a la Diagonal amb Aragó- de la basílica.«La mesura em sembla malament. La majoria dels turistes que vénen aquí, sobretot en temporada baixa, són persones grans. ¿Per què hem de fer-los caminar tant? Em sembla injust», apunta solidari Lladó, de 85 anys.
Por a més 'souvenirs'
Aquest home amb dilatada carrera en el que passa en els voltants de la Sagrada Família també té por que, amb la prohibició de parar al davant de la basílica, el nombre de turistes que transita pel seu carrer vagi en augment, aquest perdi«els pocs comerços de proximitat que hi queden»i els establiments es transformin en noves botigues de records de dubtosa qualitat i menys bellesa.
Ali Liaqat regenta una botiga de queviures a la mateixa estreta vorera del carrer de la Marina, costat Besòs, per on ahir pujaven pràcticament tots els turistes dificultant el pas de la resta de vianants (malgrat que la senyalització vertical convidava a usar la vorera del davant). Tot apuntava que havia d'estar exultant, ja que el nombre de turistes que passen pel davant del seu comerç augmentarà (i molt), però de les seves paraules no se'n desprenia gaire optimisme:«Hi ha molt poca venda. Són les 13.30 hores i mira la caixa, 50 euros. Passa més gent, sí, però no compren»,assenyalava el comerciant mostrant els pocs bitllets que poblaven a aquella hora la caixa registradora. Potser és precipitat fer un balanç sobre l'afectació el primer dia d'aplicació de la mesura.
Els que sí que han notat un augment en les vendes són els comerciants del carrer de Sicília, entre Provença i Mallorca, on des de fa unes setmanes s'han traslladat les parades del bus turístic.«Estem encantades. Ho hem notat molt. Potser podem dir que hem incrementat les vendes un 10%. Mentre esperen el bus, veuen la creu i entren»,relata la Rosa, treballadora d'una farmàcia situada en aquell punt. Els que no estan tan contents amb el canvi són els residents en aquell mateix tram, que han vist com el problema dels busos es traslladava just al davant de les seves portes. Al davant de les seves finestres. Les queixes van dirigides principalment als sorolls. Denuncien que els conductors deixen el motor en marxa durant la parada (uns cinc minuts per viatge), cosa que ja denunciaven els veïns de l'anterior parada.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Estalvi Amb aquest truc enginyós ja no malgastaràs més paper higiènic
- Exdirector general de la UNESCO Federico Mayor Zaragoza, tortosí adoptiu i català universal
- El tornado del feixisme
- Quan tot s’enfonsa