reordenació VIÀRIA de l'entorn del temple de gaudí

La Diagonal hereta el conflicte dels autocars de la Sagrada Família

Les restriccions de trànsit generen una marea humana a la vorera de Marina cap al pàrquing

L'ajuntament qualifica d'«èxit» la mesura i les agències de viatges auguren pèrdues milionàries

Barcelona comença a aplicar el veto als autobusos a la zona de la Sagrada Família. / MÒNICA TUDELA Foto: FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

Els turistes no entenien el tràfec de càmeres de televisió i policia per tot arreu. En la seva primera visita a la Sagrada Família, el fet que l'autocar els deixés a 500 metres de l'obra de Gaudí els semblava ben normal. Potser ni això. El cert és que no s'aturaven a reflexionar sobre si el tros que havien fet a peu era molt o era poc. Quan se'ls feia veure que el dia anterior podien haver fet les fotos des de l'escala de l'autobús, al peu de la basílica, llavors gesticulaven una mica més, sense cap indici de disgust. L'estrena de la restricció de trànsit a l'entorn del temple va demostrar ser una polèmica local: l'ajuntament volia pacificar la zona per afavorir els veïns i els promotors turístics veuen a venir l'apocalipsi al·legant que es perdran moltes excursions per culpa de la llarga passejada fins a les zones d'estacionament autoritzat.

Va servir també per comprovar que la teoria del caos, aquella que parla de l'aleteig de les ales d'una papallona que pot desencadenar la fi del món, pot tenir la seva versió de butxaca en nou illes de cases de l'Eixample. Els autocars ja no transiten dins els límits de Lepant, València, Rosselló i Sicília, però sí que ho fan pels voltants. D'aquesta manera, tal com es va poder veure ahir, el problema no s'ha esfumat, només s'ha traslladat als pròxims dominis de la Diagonal, on la papallona iniciarà el seu festeig per a disgust, o no, dels veïns de la concorreguda avinguda.

AGAFAR LA FILA CORRECTA / La marea humana de bermudes i barrets baixava i pujava per Marina. No tant, ni de bon tros, per Sardenya. Les terrasses dels bars i unes inoportunes obres a l'alçada de València generaven embuts que fusionaven grups. Seguir el color del paraigua del guia era l'única sortida. Com el que en una discoteca s'equivoca de fila i acaba a la barra en lloc del lavabo, eren molts els que ahir perdien el seu grup. El trobaven perquè tots anaven al mateix lloc, però va quedar demostrat que per molt que se senyalitzi, si no es coneix, l'Eixample és un laberint.

A primera hora, el regidor del districte, Gerard Ardanuy, compartia la «bona notícia de millorar la visió del temple i l'èxit de treure pressió de trànsit a la Sagrada Família». Exhibia lucidesa a l'afirmar que el turista «no ho pot comparar amb la situació anterior i en canvi el veí sí que ho pot fer», i repetia una vegada i una altra que l'ajuntament «haurà de veure» com funciona això o allò abans de plantejar modificacions. Sobre el malestar dels promotors turístics, va augurar que s'acabaran adonant que la mesura «també és positiva per a ells».

DISCRIMINACIÓ / Amb un disgust monumental però encara sense pintures de guerra a la cara, els professionals del turisme de la ciutat lamentaven ahir que el consistori no hagi escoltat «ni una sola» de les seves rei-

vindicacions, i denunciaven la «discriminació» que han patit davant la resta de vehicles, sobretot autobusos turístics, que sí que poden accedir a la zona zero. Amb la prudència que exigeix el càrrec, Martí Sarrate, portaveu de la Plataforma per la Mobilitat d'Autocars, va expressar dubtes sobre el fet que el Bus Turístic municipal sí que pugui passar per la Sagrada Família, «generant cues al carrer de Sicília», i va recordar que la cancel·lació de visites de creueristes podria costar a la ciutat 5,7 milions d'euros. José Luis Cabello, guia turístic amb 40 anys de carrera, va parlar de «vergonya» i va convidar l'alcalde Xavier Trias a calcular la mitjana d'edat dels seus clients. «Molts tenen més de 70 anys i no poden caminar», va detallar. «Aquí els guiris són sèniors, no motxillers», va postil·lar Gaspar, veí del barri.

Notícies relacionades

La nova ruta a peu també generarà espais per a carteristes. Massa punts flacs, massa confusió en els passos de vianants per no témer per la presència dels pillets que abans només flairaven la primera línia de la basílica.

En el primer test hi va haver normalitat, policia, guies cabrejats, molta premsa, conductors despistats. Avui amb prou feines hi haurà pressió mediàtica, només turistes que, amb el pas de les setmanes, i sense voler, ho aprovaran o no.