BCN menja amb descompte
Milers d'usuaris reserven diàriament per internet a la recerca de restaurants amb rebaixes fins i tot del 70%
Cada dia més restaurants ofereixen superofertes des de webs especialitzades per atraure clientela
Fa temps que no fa falta un telèfon perreservar un dinaro sopar aBarcelona. En canvi, sí que és imprescindible disposar d'internetsi es vol elegir restaurant amb coneixement de causa i, essencialment, abon preu. Centenars d'establiments llancen esquers que actualment suposenrebaixesde fins al 70% (reals) i permeten que molts barcelonins segueixin podent sortir i consumir fora de casa. El sector assisteix amb una certa preocupació al que alguns anomenen unaguerra de preus, però la realitat és que els reclams funcionen en molts casos perquè els negocis sobrevisquin i la capital catalana mantingui els seus rituals socials i de consum. Algunes de les principals webs (restalo.es,eltenedor.com, iatrapalo.com) realitzen, cada una, més de 40.000 reserves mensuals a Barcelona, i promocionen l'oferta de més d'un miler d'establiments.
Els portals de reserves que arrasen a la ciutat (alguns també exploten altres facetes de l'oci) són contemporanis a la crisi però se'n retroalimenten. Potenciant les ofertes com a motor perquè elsrestaurants no estiguin buits i perquè, al seu torn, l'escurada butxaca del consumidor estigui en condicions de dinar o sopar fora.
CANVI DE REGLES / El president delGremi de Restauració de Barcelona, Gaietà Farràs, admet que les regles del joc han canviat en el sector, forçades per la crisi. Assumeix que hi ha locals que porten al límit les rebaixes per mirar de subsistir, encara que alguns podrien morir en l'intent. I veu amb certa preocupació la contraofensiva d'ofertes que es llancen a la xarxa.
El client és precisament el més satisfet. Abunden les opinions (que només es poden introduir a cada portal després d'haver-hi reservat i consumit l'àpat) de persones que afirmen que no s'haurien pogut permetre mai visitar un determinat restaurant car però que surt molt bé amb l'oferta. I Francisco Javier Bonilla, gerent de la Brasserie Flo amb dècades en la professió, posa el dit a la llaga: «Si ara es pot donar menjar molt bé per 30 euros, també s'hauria pogut fa quatre anys». Però el cert és que l'última dècada va portar a la ciutat una irrupció de restaurants de disseny on es prioritzava més el continent que el contingut, que va fonamentar un augment dels preus en temps de bonança en què tot semblava que s'hi valia.
ENTRE 25 I 45 ANYS / La nova conjuntura econòmica ha obligat a fer marxa enrere al disbarat i internet s'ha convertit en el seu gran megàfon. Al portal eltenedor.es es poden reservar uns 1.500 restaurants de Barcelona, dels quals 400 tenen substancioses ofertes. Diàriament gestionen més de 1.300reserves. A atrapalo.com generen reserves per a 1.500 comensals al dia, detalla Paola Maggiori, 'product' mànager de restaurants del portal, que destaca que ja atresoren 100.000 opinions, que es converteixen en referent per a nous comensals. En aquest cas, les seves ofertes arriben fins al 60% en carta, o menús tancats amb tot inclòs. A restalo.es, amb més de 1.300 reserves diàries, Juan Otero, un dels seus fundadors, detalla que «la restauració amb promoció s'emporta el 70% de les reserves». I és contundent a l'afirmar que la gent, en l'actualitat, «busca per davant de tot preu». Un público que gairebé totes les empreses ubiquen majoritàriament entre els 25 i 45 anys, encara que cada vegada guanyen més pes clients més grans.
Notícies relacionadesConvé destacar que cada establiment fixa les seves regles del joc, però en molts casos la condició general és que es consumeixin dos plats per persona obligatòriament. Les begudes solen quedar fora de qualsevol promoció.
I la gran pregunta: ¿es menja igual de bé amb una oferta que sense? Alguns usuaris es queixen a les webs que el que els van donar en l'oferta era més escàs o més pobre del suposat menú a preu complet. La realitat és que elsmenústancats que s'anuncien amb gran descompte són més propicis perquè alguns restauradors ofereixin simplement el que s'està pagant. Sense presumir. En canvi, quan es publiciten descomptes dels plats de carta, aquests sí que solen ser tal com serien a preu normal, com ha pogut comprovar aquest diari. Otero, de restalo.es, un portal cent per cent barceloní que ja gestiona 3.500 reserves diàries a tot Espanya, assegura que les avaluacions que fan els clients són definitives per «millorar el contingut de l'oferta i el mateix local». I com diu, el consumidor no és tonto, i únicament hi tornarà si surt satisfet del restaurant. Aquest és, al capdavall, l'objectiu final de la mutilació de preus: fidelitzar els clients perquè, si algun dia s'acaba aquesta maleïda crisi, els restaurants de Barcelona es tornin a omplir sense guerres de descomptes ni focs d'artifici.
- Polèmica en l’enterrament del Pontífex Un cardenal acusat d’encobrir delictes de pederàstia participarà en el ritu del tancament del taüt del Papa
- Final d’un pontificat L’ala dura del conclave augura un cisma si s’elegeix un papa continuista
- INTOXICACIÓ El glop d’‘aigua’ que gairebé mata un home a Vigo: «En segons vaig notar que em cremava viu per dins»
- Diligències obertes Barcelona aprova la reforma de la Masia del Barça malgrat la investigació de la Fiscalia
- Operaven a Catalunya La Policia Nacional expulsa 24 multireincidents amb més de 200 detencions per homicidi, robatori o agressió sexual
- Final copa del rei Plantada històrica del Madrid a la Copa: ni entrena ni assisteix a les rodes de premsa
- Flick demana protegir els àrbitres abans de la final: "No respectar-los és no tenir fair play"
- Horari i on veure el funeral del papa Francesc per televisió
- Benestar Álvaro Bilbao, psicòleg: "Preocupar-se molt per les coses pot ser un símptoma de salut mental fràgil"
- Un mosso rescata els dos ocupants d'un cotxe després de xocar contra un mur i caure a una piscina