CONVIVÈNCIA DEL COMERÇ TRADICIONAL AMB LES NOVES TECNOLOGIES

La Boqueria a casa

La cinquena generació de la parada de peix Ripoll del mercat posa en marxa la venda del gènere per internet

La idea ha estat premiada per l'ajuntament com la millor iniciativa del 2011

Ganivet i Ipad 8Lluïsa Ripoll, a la parada familiar de la Boqueria, el 9 d’octubre.

Ganivet i Ipad 8Lluïsa Ripoll, a la parada familiar de la Boqueria, el 9 d’octubre. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
XABIER BARRENA
BARCELONA

Els rebesavis de la Lluïsa i el Jaume Ripoll van obrir, al segle XIX, una parada de peix al mercat de Sant Josep. Mundialment conegut com la Boqueria. Des d'aleshores, 150 anys i cinc generacions després el procés de venda ha variat poc o gens. És a dir, el mètode«¿Què et poso, reina?» ha perviscut i perviu ara en companyia d'internet. Els Ripoll, juntament amb l'Oriol Marí, de l'empresa Whads Accent, han creat una web de venda a domicili de gènere, amb el molt actual nom de Peix al Cove i amb una adreça electrònica inconfusible: www.peix.cat. Els Ripoll van rebre el dia 25 el premi a la millor iniciativa privada del 2011 dins dels mercats municipals i una menció especial pel que fa als guardons La Millor Botiga del Món.

«Fa dos anys vam entrar en una crisi brutal. No solament per la conjuntura econòmica, sinó pròpia del mercat de la Boqueria», explica la Lluïsa Ripoll.«El tancament del pàrquing de la plaça de la Gardunya -prossegueix-va fer un mal ini-maginable: l'accessibilitat al mercat és pèssima i aquest recinte no es manté gràcies a la gent del barri, sinó a la de la resta de Barcelona i de més enllà. Fins al 80% dels compradors es desplacen de més enllà del districte. I sense aparcament...»

Les dades avalen la tesi:«La facturació dels dissabtes, actualment, suposa un terç de la que solia fer-se»,apunta l'emprenedora.«Entre setmana a vegades no surt a compte obrir la parada»,remata.

A tot això s'hi han d'afegir altres problemes, per a una peixateria, més propis de la societat actual:«La gent no menja peix i la nostra generació-somriu Ripoll, una mare de dos nens encara petits-no sap anar al mercat».I si aquest és el retrat, ¿què s'hi podia fer? Anar a buscar la gent a casa.

«Nosaltres no som una gran superfície, som la parada Ri-

poll Estera de la Boqueria. Volia portar el mateix peix que es ven al mercat a casa», afirma la guardonada. En aquell moment es va posar en contacte amb Marí, amb experiència en la construcció de la botigaon linede Mango.

Cistella intel·ligent

Notícies relacionades

La gràcia de www.peix.cat radica en el que el duo emprenedor anomena«la cistella intel·ligent». Un lot personalitzat en el qual els usuaris han d'especificar quins productes i quantitat en necessiten, de quin pressupost disposen i quina freqüència d'entrega requereixen. Els preus són els mateixos que al mercat més quatre euros com a despeses d'enviament. I es pot fer l'ordre fins a la mitjanit del dia anterior.

Després ja no pot ser, perquè s'ha d'anar a Mercabarna, on es compra tot el peix, indistintament de si és per a la parada o per a la web. Quan el gènere arriba a la Boqueria és quan es carreguen els vehicles de repartiment.