CONSEQÜÈNCIES D'UNA QUERELLA CONTRA L'ADMINISTRACIÓ

AVE pel Litoral agonitza amb un deute judicial de 39.000 euros

L'informe tècnic sol·lictat en el litigi perdut amb Foment va pujar a 50.500 €

La plataforma vol ara la col·laboració ciutadana per pagar la ingent factura

Una de les moltes concentracions organitzades per la plataforma ciutadana AVE pel Litoral davant de la Pedrera, el juliol del 2007.

Una de les moltes concentracions organitzades per la plataforma ciutadana AVE pel Litoral davant de la Pedrera, el juliol del 2007. / ARXIU / MARINA VILANOVA

3
Es llegeix en minuts
HELENA LÓPEZ
BARCELONA

Gairebé com aquella frase «si cada espanyol em donés una pesseta» que va fer cèlebre Lola Flores per intentar fer front al seu ingent deute amb Hisenda, el portaveu de la plataforma AVE pel Litoral, Pere Vallejo, calcula que si cada veí del tram afectat per en el seu dia arxipolèmic traçat del túnel de l'AVE hi posés cinc euros, podrien fer front a la factura de 50.500 euros del pèrit judicial al qual van recórrer en el litigi amb Foment per evitar que el traçat passés per sota de les seves vivendes, i que l'Audiència Nacional els va condemnar a pagar el juny de l'any 2011.

Del total de la factura, la plataforma va pagar d'entrada 4.500 euros com a provisió de fons, i assegura que, «tot i que se l'hi va requerir diverses vegades», el pèrit no els va indicar la suma de la factura final -«si ho haguéssim sabut hauríem renunciat als seus serveis per inassumibles, òbviament», manté Vallejo; extrem que l'advocat del pèrit desmenteix. Sobre els 46.000 euros restants, els veïns -probablement mal aconsellats a l'hora d'afrontar una denúncia d'aquesta envergadura contra dos gegants com Foment i Adif- van aconseguir reunir-ne 7.000 més, que ja van ingressar al tècnic, però aquest no renuncia a cobrar el total del deute. «No es tracta de costes judicials, es tracta dels honoraris d'un professional», insisteix l'advocat del pèrit.

SENTÈNCIA DEL 2011 / L'Audiència Nacional va tancar la polèmica sobre el traçat del túnel el juny del 2011, nou mesos després que les obres finalitzessin, dictaminant que el Govern havia actuat «amb racionalitat».

El drama per als veïns és ara, doncs, reunir els 39.000 euros que els queden per pagar. La plataforma ha enviat una carta als 246 veïns que van participar en la demanda, perquè cada un aporti 160 euros per evitar l'espasa de Dàmocles de l'embargament.

En un mes -la carta la van enviar el 16 d'octubre passat- han reunit uns 20.000 euros, una mica més de la meitat del que deuen. La resta serà complicat reunir-la, perquè les persones que es mostraven en disposició de col·laborar ja ho han fet. «Hi ha veïns que estan molt enfadats, i jo ho entenc; se senten enganyats i no volen pagar, n'hi ha altres que ja han mort, i alguns que són molt grans i que disposen de pocs recursos i no poden assumir el pagament», explica Vallejo, visiblement afectat, ja que primer van haver d'empassar-se el túnel i, ara, hauran de pagar un deute que consideren «totalment desproporcionat».

Notícies relacionades

«LLAVORS ERA DIFERENT» / A la pregunta sobre si han demanat ajuda a l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, que durant la llarga lluita es va mostrar sempre al costat dels contraris a l'actual traçat, el portaveu de la plataforma afirma que no li han trucat. «Abans era a l'oposició i era diferent». I sí que era diferent. El suport de CiU a la croada contra el traçat que travessava l'Eixample, contra el qual lluitaven els veïns ara endeutats, era total. L'actual tercer tinent d'alcalde i responsable d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, el va batejar l'agost del 2008 al seu blog com El túnel dels espanyols i assegurava que havia estat concebut «per polítics i enginyers espanyols», atenent a «interessos espanyols» i en funció de «calendaris espanyols». Tan espanyols com el pèrit que ara reclama als veïns una factura tan gruixuda.

Al citat article, Antoni Vives anava més lluny i, després de titllar el govern de l'alcalde Jordi Hereu de «col·laboracionista, botifler i sipai» i comparar la galeria del tren d'alta velocitat amb una espècia de cavall de Troia subterrani per perpetrar una invasió colonitzadora espanyola, va posar en alerta els defensors de la terra -potser els mateixos que ara es troben amb una amenaça d'embargament per un pèrit madrileny- a «prendre'n nota per a quan toqui passar comptes».