POLÍTICA MUNICIPAL
L'àrea metropolitana es conjura contra la contaminació
AMB crea un òrgan per reduir la pol·lució i els 3.500 morts que causa a l'any a Barcelona
La contaminació tapa el cel de Barcelona, vista des de Santa Coloma. /
Diu la màxima ecologista que la suma de petits gestos pot obrar grans canvis. A l'espera d'aquesta transformació global, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha aportat el seu gest per combatre l'escalfament global amb el Consell de Municipis Metropolitans per a la Lluita contra la Contaminació Atmosfèrica, un òrgan destinat a millorar la qualitat de l'aire i de les decisions del qual dependrà la qualitat de vida de 3,2 milions de persones. Fins ara, l'AMB s'encarregava bàsicament de prevenció i gestió de recursos i cicle de l'aigua.
Un repte per al qual resulta clau un replantejament en l'àmbit de la mobilitat, segons ha exposat davant els regidors Xavier Querol, investigador del Consell Superior d'Investigacions Científiques. Querol ha comparat els 5.800 vehicles per quilòmetre quadrat de Barcelona amb els 800 d'Oslo per incidir en la necessitat de reduir el parc de vehicles, responsable dels “insostenibles” nivells d'òxid de nitrogen –causen el 51% de les emissions– i de partícules en suspensió PM-10 –el 53%–.
Querol ha evidenciat la necessitat de treballar en estratègies conjuntes a nivell territorial al reflectir la incidència del ozó troposfèric, generat majoritàriament a l'àrea metropolitana, però que per qüestions meteorològiques s'acumula a Osona, “amb els nivells més alts d'Europa”.
Per parlar de l'impacte de la pol·lució en les persones, el doctor Jordi Sunyer, del Centre d'Investigació en Epidemiologia Ambiental, ha destacat que les emissions comporten problemes de salut, “no només respiratoris, sinó també cardíacs i fins i tot isquèmies”. Segons els seus càlculs, la contaminació ambiental “és responsable d'uns 3.500 morts” a l'any a l'àrea metropolitana. A Espanya, es registren 25.500 morts prematures per les partícules fines, 5.900 per diòxid de nitrogen i 1.800 per l'ozó.
El pressupost de mobilitat
Notícies relacionadesUna vegada exposada la gravetat de les xifres, els responsables del nou òrgan han avançat les directrius. “No és una guerra particular, s'han de compartir els recursos disponibles entre els 36 municipis perquè el repte és de tots”, ha exposat Janet Sanz, vicepresidenta de Medi Ambient. Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, ha apostat per “la millora del transport públic, l'impuls del vehicle elèctric i la instauració de zones de baixa emissió en àrees sensibles”, com escoles.
Objectius que han comptat amb el suport unànime dels presents, com de l'alcalde del Prat, Lluís Tejedor, que, malgrat tot, ha reclamat “decisions fermes en el finançament del transport públic” perquè sigui una alternativa més assequible i inviti a deixar l'automòbil. En aquesta línia, l'alcalde de Molins de Rei, Joan Ramon Casals, ha recordat el greuge de localitats com la seva, que veuen encarir-se el preu del transport públic a l'haver de pagar un bitllet de dues zones per anar al municipi del costat o a Barcelona, de manera que “desplaçar-se en cotxe resulta més econòmic que en tren o bus”.
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Cada cop més menors incompleixen el règim de visita després d’un divorci
- Vivas reclama al PP que negociï amb l’Executiu
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Shopping ¿Busques un smartwatch? Aquests són els millors amb descompte del Black Friday
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern