conflicte en el transport públic

L'augment dels serveis mínims al metro no impedeix un matí d'embussos

Els accessos a Barcelona i les rondes van tornar a ser les vies més afectades, amb cues quilomètriques

Un grup de veïns de la Zona Franca van tallar la L-9 i els Ferrocarrils a les estacions del recinte firal

Vaga de metro el 24 de febrer. / D. CAMINAL / A. BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
Rafael Morales
Rafael Morales

Periodista

ver +

L’augment dels serveis mínims decretat per la Generalitat (amb el 65% dels trens en hores punta i el 45% la resta de la jornada) no va impedir que els accessos a Barcelona tornessin a registrar embussos ahir al matí a causa de la segona jornada de vaga dels treballadors del metro, coincidint amb el Mobile World Congress. No obstant, malgrat la gran afluència de vehicles a primera hora del dia, les cues no van ser tan llargues com les de dilluns, primer dia de mobilitzacions. Les vies amb més problemes van tornar a ser les rondes de Dalt i del Litoral. La primera va patir retencions al llarg de tot el seu recorregut fins a les nou del matí, mentre que a la Ronda Litoral, les caravanes van arribar fins als 10 quilòmetres.

La decisió de la Conselleria de Treball d’augmentar els serveis mínims no va agradar gens al sindicat CGT, que va acusar el Govern de «sabotejar» la segona jornada de protestes amb el «beneplàcit» de l’Ajuntament de Barcelona. Dilluns, els serveis mínims van ser del 50% en hores punta i del 30% durant la resta del dia. El Govern va justificar l’increment per raons de seguretat, mobilitat i contaminació atmosfèrica. Un argument que va ser titllat de «simples mentides» pel sindicat, que va acusar l’Administració de boicotejar el «dret de vaga».

CANVI DE REGULACIÓ

Hores més tard, la consellera de Treball, Dolors Bassa, es va mostrar partidària de «repassar» la regulació dels serveis mínims, encara que sempre des del diàleg i «mai per la via directa». Bassa va recordar que aquests serveis estan regulats per un acord subscrit el 2006 entre els agents socials i empresarials i es va mostrar partidària d’actualitzar-los encara que, en la seva opinió, tots aquests processos s’han de realitzar en moments de «pau social».

Tot i així, la consellera va defensar la seva decisió després dels efectes per a la mobilitat que va tenir la vaga de dilluns, però, sobretot, atenent l’increment de la contaminació atmosfèrica en tota l’àrea metropolitana, informa Antoni Fuentes.

Poc abans de les nou del matí, una «incidència tècnica» a la línia 1 del metro va provocar que durant un temps els combois no paressin a les estacions en direcció a la plaça d’Espanya i que els trens s’aturessin més temps de l’habitual en cada estació de la línia.

Notícies relacionades

TMB va informar que la xarxa de metro va registrar fins a les 9.30 hores el 20% menys d’afluència que un dia normal. La xifra d’usuaris va ser, per tant, superior a la de dilluns, quan durant el matí es va registrar un descens de passatgers del 64%. Com és habitual en aquests casos, la companyia va tancar una vintena d’accessos secundaris a les estacions per evitar aglomeracions.

Al vespre, veïns del barri de la Marina, a la Zona Franca (que exigeixen que s’acabi el ramal del metro de la L-10), i membres del col·lectiu Stop Pujades van tallar durant mitja hora els Ferrocarrils a l’estació Fira (on hi ha l’MWC) i l’estació Europa-Fira de la L-9. Els manifestants van abandonar la protesta després de la mediació dels Mossos d’Esquadra.