MOBILITAT A LA CAPITAL CATALANA

Els estudis avalen la connexió del tramvia per la Diagonal

L'informe tècnic encarregat per l'ajuntament estableix que les obres costarien 175 milions d'euros

 

  / FERRAN NADEU

1
Es llegeix en minuts
Mauricio Bernal
Mauricio Bernal

Periodista

ver +

L'estudi tècnic que l'Ajuntament de Barcelona va encarregar al setembre per analitzar les diferents opcions de connexió entre les dues xarxes metropolitanes de tramvia -Trambaix Trambesòs- ha donat la raó a l'opció predilecta de l'actual equip de Govern: la connexió per superfície entre Francesc Macià i la plaça de les Glòries.

D'acord amb  l'informe que han donat a conèixer la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, i la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, el projecte en superfície “tindria uns impactes socials, econòmics i ambientals globalment positius” que compensarien i justificarien àmpliament el seu cost, que el mateix document calcula en 175 milions d'euros.

L'estudi, que va portar a terme un equip de més de 50 professionals, va començar analitzant nou alternatives que ràpidament van quedar reduïdes a quatre, les més realistes: la connexió per superfície, la connexió subterrània, el traçat per l'Eixample (Urgell-Provença-Diagonal) i el autobús elèctric d'alta capacitat.

Les quatre opcions van ser analitzades d'acord amb criteris com el cost, la demanda, l'impacte sobre el trànsit i la repercussió ambiental, entre altres, que, combinats, afavoreixen l'alternativa de la connexió per superfície. “Els resultats dels estudis tècnics són clars: ens diuen que és necessari fer-ho, com s'ha de fer i on s'ha de fer”, ha exposat Sanz.

222.000 VIATGERS DIARIS

L'estudi desestima l'opció del túnel subterrani per “l'elevat cost de la inversió inicial” (475 milions d'euros, molt superior al de les obres en superfície), aparca la possibilitat d'una connexió amb autobús per la seva “capacitat limitada de captació de passatgers”, i rebutja el traçat per l'Eixample perquè, comparat amb la connexió per la Diagonal, seria més costós i generaria menys demanda i més problemes de coexistència amb vianants i ciclistes.

Notícies relacionades

L'informe estableix que la connexió per superfície seria utilitzada per 222.000 viatgers diaris, i que reduiria en 12.500 els vehicles en circulació al dia; que implicaria un estalvi de temps de 2,5 minuts per usuari i dia i afavoriria una reducció de la congestió del trànsit del 0,4% en tota la ciutat. Informe en mà, l'ajuntament va anunciar que ara comença un procés de diàleg amb les altres forces polítiques i de divulgació d'aquestes conclusions per “sumar el màxim consens” possible al projecte.

 “L'ajuntament considera imprescindible captar més viatges en transport públic, i en aquest sentit el tramvia és una peça estratègica. Guanyar viatgers en superfície és el que ens farà, en general, guanyar més viatgers”, ha destacat Vidal.