El turisme de Barcelona reparteix joc a la resta de Catalunya

El consorci dobla la seva oferta per animar els turistes a descobrir atraccions d'altres municipis, cosa que ja fan el 14,6%

Montserrat, La Roca Village, Dalí-Figueres, Sitges i l'enoturisme són les sortides organitzades més demanades fora de la ciutat

icoy35196658 turismo montserrat160818195627 / JOSEP GARCIA

icoy35196658 turismo montserrat160818195627
icoy35195366 sant sadurn  d anoia 18 08 2016 turistas turismo en la empre160818195545
icoy35210952 autocar turistas160821162956

/

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Amb Barcelona en plena ebullició turística i cada vegada més viatgers repetidors, la capital catalana ja no necessita fer autobombo exclusiu de les seves infinites possibilitats d'ús i plaer, sinó que es pot permetre repartir joc cap a la resta de Catalunya. O més ben dit, ho ha de fer si vol obrir una creixent via d'escapament a les escenes de saturació urbana (el 58% dels turistes creuen que a la ciutat hi ha massa turistes) i si pretén seguir atraient el 52,5% de visitants (2015) que ja havien vingut anteriorment. L'actual torrent de guiris -segons una enquesta municipal- que arriben a la ciutat i decideixen anar més enllà del municipi és del 14,6%. Entre les excursions organitzades hi ha especial predilecció per Montserrat, el 'shopping' de La Roca Village, l'empremta de Dalí a Figueres, l'encant de Sitges i l'enoturisme per caves i cellers. 

Turisme de Barcelona, que a la seva web i oficines comercialitza més de 200 productes turístics (la gran majoria d'empreses externes seleccionades), va començar a donar vida a les excursions fora de les fronteres municipals el 2007. Però ha sigut en els últims dos anys (amb la ciutat en plena i discutida efervescència) quan ha doblat les opcions per explorar més enllà. Ja són 67 les propostes. Una petita porció de l'enorme pastís d'opcions que promouen operadors turístics i nous emprenedors, i que es comercialitzen també des de molts altres fronts: webs pròpies, macroportals com Booking i Tripadvisor, hotels, agències... 

Sobre aquest 14,6% de turistes (2015) que visiten atraccions fora de la ciutat, l'enquesta presentada diumenge pel consistori situa també Montserrat (4,4%, del total de visitants), Sitges (2,9%), Girona i Figueres al capdavant. El 84,1% s'atrinxera a la ciutat però dibuixa un important focus de mercat per alimentar altres destins pròxims.

L'any passat més del 29% de viatgers arribaven a la ciutat per quarta (o més) vegada. Ajuntament i consorci veuen clar que per no avorrir el visitant és imprescindible generar nous focus d'interès. I més si, com en aquest cas, el centre de la ciutat està tan concorregut per haver posat límit a les seves places hoteleres. La mesura municipal d'impulsar itineraris per barris perifèrics té, de moment, discretíssim ressò. Però al viatger més inquiet no li importa desplaçar-se a una hora de distància per conèixer la postal (visual i espiritual) de Montserrat, o una hora i mitja per endinsar-se en el Museu Dalí, per citar algun exemple.

ALTERNATIVES

Són opcions que encara queden molt darrere de la gran categoria del 'top ten' barceloní (el 2015, la Sagrada Família amb 3,72 milions de visitants, el parc Güell amb 2,76, el museu del Barça amb 1,75...), però que sens dubte creixeran a curt termini en la mesura que es millorin, es promocionin i el turista busqui nous horitzons. Al consorci turístic donen cada vegada més empenta a aquestes iniciatives, perquè Barcelona exerceixi de capital però doni ales a altres destins. Els seus productes i serveis comercialitzats inclouen visites per diferents municipis catalans -de Montserrat a Vic, Sant Cugat, la Costa Brava o Poblet-, també transports, activitats lúdiques (amb Port Aventura al capdavant) i un gran apartat vinculat a l'enoturisme (gairebé una vintena de propostes), que cada vegada té més èxit entre els forans.

Al capdavant de la demanda oficial, el monestir de Montserrat, amb els seus 2,36 milions de visitants anuals totals -podria arribar als 2,5 aquest any-, s'imposa entre tots els distribuïdors de serveis. Fonts de l'abadia destaquen que la crisi va frenar la visita de catalans (44%), però no va afectar la d'estrangers, que han anat creixent fins a representar un 51% l'any passat, davant un 5% de la resta d'Espanya. La fusió d'una orografia d'impacte i el component litúrgic sedueix especialment viatgers francesos, nord-americans (molts són creueristes) i, en auge, japonesos i coreans.

Des de Montserratvisita.com es poden lligar una infinitat d'opcions, per compte propi o organitzades. Conèixer la basílica i la mare de Déu de Montserrat és gratuït, i només es paga pel museu i espais puntuals (menys concorreguts). Per al recinte el negoci consisteix sobretot en botigues, restaurants i hotel, mentre que per a moltes empreses es basa en el transport i la visita guiada. Destaquen que el 40% hi arriba en autocars guiats, el 28% en cotxe, del 25% al 27% en tren cremallera, i la resta en el combinat de FGC i funicular.

TARDES DE BRINDIS

Com satèl·lits, molts altres productes turístics es nodreixen d'aquest filó. Els emprenedors Juan Ramon Juncàs i Pedro Ávila van impulsar fa quatre anys Castlexperience, després de veure com algunes propostes de turisme enològic s'estavellaven. Van veure clar que s'havia de lligar a una altra activitat, i ara figuren entre les excursions de més èxit amb el seu combo de Montserrat (i altres focus culturals) amb visita a un celler exclusiu en un castell del segle X, Oller del Mas. Després d'"enormes esforços" i sense capital de sortida, l'empresa ja té 23 treballadors i 18.500 clients aquest any. Els estrangers d'un centenar de nacionalitats -sobretot dels EUA i anglosaxons- es deleixen pel seu complet de 10 hores per 89 euros, on la degustació de vins, el menjar de proximitat i els grups d'un màxim de 15 persones són clau. Aquest any s'acostaran al milió d'euros de facturació. 

També ressonen els brindis al Penedès. El trio Freixenet, Codorníu i Bodegas Torres conforma una ruta de pelegrinatge de fans de vins i caves catalans que coneixen aquestes marques ja internacionals. Fonts de Freixenet indiquen que dels 90.000 visitants del 2015, un 64% van ser estrangers, sobretot alemanys, pel pes de les exportacions de bombolles a aquest país. El segueixen els EUA i Corea, a l'alça. Trien entre 9 visites a la carta, inclosos grups privats, i on es fusionen els tastos dels millors caves amb opcions gastronòmiques, dels 'brunchs' a formatges, xocolates i altres, després d'una visita pedagògica.

Notícies relacionades

Precisament, el Catalunya Bus Turístic (participat per Turisme de Barcelona, l'Agència Catalana de Turisme, Alsa, Moventis i TMB) arriba a vuit rutes a l'estiu (que inclouen Montserrat, Núria, Figueres o la Roca) i té al seu podi la visita Vins i Caves. Entre els seus 16.500 usuaris de l'any passat, el 'mix' de Girona i Figueres va ser el que es va imposar, encara que entre les novetats destaca un itinerari cap a Badalona, el seu museu i la costa, amb trajecte en vaixell incorporat, indiquen fonts de TMB. "L'afluència del turisme a Barcelona porta un flux important de gent a visitar altres destins pròxims d'interès cultural, gastronòmic o històric", destaquen. Entre els seus clients destaquen els allotjats en hotels de gamma alta i que passen a Barcelona de 3 a 7 dies.

Sitges forma part d'aquest quilometratge. Fonts del seu ajuntament destaquen el flux continu de turistes que es desplacen des de Barcelona fins a la localitat marinera, però també a la inversa, dels que s'allotgen a la platja i fan escapades a la capital. Al seu turisme estacional hi sumen aquest furor d'excursionistes que recorren els seus museus, amb especial èxit de la Casa Bacardí, en què l'entrada sol formar part de moltes visites guiades des de Barcelona.