POLÍTICA MEDIAMBIENTAL

Un milió de cotxes no podran circular per BCN a partir del 2020 per ser molt contaminants

Colau preveu restringir el trànsit d'aquests vehicles en episodis d'alta contaminació a partir de l'any que ve

 

  / CARLOS MONTAÑÉS

3
Es llegeix en minuts
VÍCTOR VARGAS LLAMAS / BARCELONA

Els vehicles més contaminants no podran circular pels carrers de Barcelona a partir del 2020, si es compleixen les previsions de l'ajuntament, que durant el 2017 ha de determinar quina part del parc rodat és l'afectada. La previsió de la tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, és que el veto s'apliqui a aquells automòbils que no disposin de l'etiqueta de la Direcció General de Trànsit que acredita l'impacte ambiental de les seves emissions

La DGT va avançar a l'octubre que no distribuiria l'adhesiu als automòbils més contaminants, aquells de gasolina matriculats abans del 2000 i del 2006 pel que fa als dièsels. Un percentatge del parc automobilístic que supera els 900.000 vehicles dels 2,4 milions censats a tot Barcelona, entorn d'un 40% dels automòbils de la província, els més susceptibles d'augmentar el trànsit quotidià a la capital catalana.

La prohibició es podrà aplicar en episodis puntuals d'alta pol·lució a partir de l'any que ve i fins a l'arribada d'aquest horitzó del 2020, segons ha detallat el consistori en la presentació d'un protocol de 58 mesures per combatre la contaminació atmosfèrica a la ciutat i, així, l'impacte en la salut de les persones. Sanz s'ha mostrat optimista respecte al suport que el pla pugui obtenir de la resta de formacions polítiques, que s'han manifestat "sensibilitzades" amb aquesta problemàtica. 

INCENTIUS

Sota aquesta premissa, el programa inclou altres iniciatives, com incentivar la baixa dels vehicles de més impacte ambiental compensant els propietaris amb abonaments gratuïts de transport públic i de Bicing, així com regular l'estacionament als carrers amb tarifes proporcionals al grau de contaminació del cotxe, i fins i tot impedint que aparqui en els casos més greus. Com ja va fer la setmana passada l'Àrea Metropolitana de Barcelona en la presentació del seu protocol, el govern municipal centra la seva preocupació en el diòxid de carboni i en les partícules en suspensió PM10.

Acompanyada per la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, i pels comissionats Frederic Ximeno i Gemma Tarafa, Sanz ha ressaltat que es tracta de "mesures estructurals" necessàries davant la idiosincràsia de la situació atmosfèrica a Barcelona, on, a diferència de Madrid, gairebé no es produeixen episodis crítics de NO2 i PM10 durant l'any, però sí que es fa evident "la necessitat de millorar la situació en el dia a dia" per millorar les mitjanes d'aquests paràmetres que afecten la qualitat de vida dels ciutadans. 

El pla preveu la creació d'una zona de baixes emissions (ZBE), compresa entre la Ronda de Dalt i la del Litoral -que entroncaria amb la ZBE que AMB preveu aplicar a l'entorn metropolità-, en què es podrà restringir la circulació de vehicles més contaminants. El protocol contempla la implantació de zones de protecció addicional en aquells espais de la ciutat on es registrin els nivells més alts de contaminació i en aquells en què se situïn els col·lectius més vulnerables als efectes de la contaminació, com hospitals i col·legis. 

EVITAR MORTS PREMATURES

Durant la presentació del protocol, Sanz ha recordat les xifres de l'informe municipal de salut 2015, presentat fa dues setmanes, i que reflectia resultats "preocupants", com un increment de l'11% en la mitjana anual de diòxid de nitrogen i del 13% respecte a les partícules en suspensió PM10. Sobre la taula, la xifra de 3.500 morts prematures a l'any a l'àrea metropolitana a causa de les emissions tòxiques.

Notícies relacionades

Per possibilitar una reducció de l'impacte ambiental, les mesures estructurals inclouen el desenvolupament de propostes com l'impuls del transport públic (connexió del Trambaix i el Trambesòs i la culminació de la xarxa ortogonal de bus), impulsar el pla de superilles i de pacificació del trànsit i triplicar els quilòmetres de carril bici. El Servei Català de Trànsit (STC) ja treballa en un sistema de reconeixement de matrícules en els accessos a les rondes de la ciutat. 

El protocol també preveu la implementació de campanyes informatives per a la ciutadania, així com un sistema de vigilància liderat per l'Agència de Salut Pública de Barcelona que permetrà recollir dades d'urgències i ingressos hospitalaris per analitzar les conseqüències que la qualitat de l'aire té en la salut dels barcelonins.