UN PROJECTE A DEBAT
La unió del tramvia canviarà el perfil del nord de la Diagonal
El projecte preveu eliminar el desnivell de l'avinguda amb Marina i respectar la rambla fins a les Glòries
El RACC assegura que la connexió incrementarà les emissions contaminants i empitjorarà el trànsit
El tramvia va agafant forma física sobre el paper mentre el debat polític i tècnic segueix traient fum. L'equip municipal encarregat de la unió de les dues branques del Tram, liderat per l'exconseller Pere Macias, té previst que el traçat elimini el desnivell existent en el creuament entre la Diagonal, Marina i Aragó, que també es reurbanitzarà per evitar aquesta sensació de nus de la Trinitat urbà. El tramvia avançarà pel centre de l'avinguda, però en aquest punt s'obrirà i mantindrà la rambla existent fins a la plaça de les Glòries, on l'avinguda s'estreny.
Així ho va avançar el mateix Macias dimecres a la tarda durant una xerrada amb veïns del Fort Pienc i la Sagrada Família. Acompanyat del coordinador del projecte, Oriol Altisench, van desgranar alguns dels detalls de la xarxa. Com per exemple, que les estacions estaran separades uns 550 metres. O que se situaran en l'entorn de les parades de metro esquitxades per l'avinguda. O que el cost públic de l'obra serà de 50 milions d'euros. Fins ara s'havia parlat dels 175 milions que corresponen a l'explotació durant 30 anys.
SIMULACIONS EN CARTERA
També va anunciar que el consistori està acabant un estudi d'impacte sobre la circulació que analitzarà els 24 creuaments afectats, entre Francesc Macià i les Glòries. Es realitzaran simulacions per estudiar de quina manera el tramvia afecta la resta d'actors de la mobilitat diària: vianants, ciclistes, autobusos i vehicle privat. Està previst que es presenti entre febrer i març, va dir Macias. "Ens està sortint tot raonablement bé, només hi ha algun problema en un parell o tres d'interseccions que estem acabant de polir". Probablement, es tracta de les passejades de Gràcia i Sant Joan, on el disseny actual, amb elements arquitectònics i esculturals pel mig (l'obelisc i el monument a Jacint Verdaguer), pot dificultar el traçat.
Primer serà necessari redactar el perceptiu estudi informatiu (obligatori segons la llei ferroviària) i després serà el moment del projecte constructiu. “Tot podria estar enllestit d'aquí un any”, va precisar l'exconseller, que va instar els ciutadans presents a l'acte a exercir pressió social per aconseguir la majoria política que permeti tirar el pla endavant. Avui, els 21 vots necessaris, de 41 regidors que formen el ple, no estan garantits ni de bon tros.
L'opinió de Macias contrasta amb l'informe presentat aquest dijous pel Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), que adverteix que la unió del tramvia per la Diagonal empitjorarà el trànsit i incrementarà la contaminació i la congestió. L'entitat ha estudiat el triangle format per l'avinguda de Sarrià, Urgell i Francesc Macià, així com l'entorn de la cruïlla amb el passeig de Gràcia. La conclusió és que només en sortiran beneficiats els viatgers del tramvia i els ciclistes i vianants que vagin en paral·lel a les vies, observació que el mateix Macias, en una valoració posterior aquest mateix dijous, ha qualificat “de molt positiva”.
El bus, no obstant, sempre segons el RACC, anirà més lent (sobretot les línies que travessen l'artèria), els conductors que pugin per Urgell per sortir de Barcelona (serà de pujada fins a Macià, i l'avinguda de Sarrià serà de baixada, segons preveu el projecte) trigaran 11 minuts més que ara i les emissions contaminants es dispararan malgrat que el tramvia no genera gens de pol·lució.
"DEMANEM MÉS ESTUDIS"
"No som contraris al tramvia, però demanem a l'ajuntament que faci més estudis, amb més rigor, perquè ens juguem la ciutat dels pròxims 50 anys", ha instat el president del RACC, Josep Mateu, que ha deixat anar que aquest pla "no sembla que sigui una prioritat per als ciutadans". El mandatari de l'automòbil club, que ha definit el seu estudi de "neutral i independent", també ha apuntat la possibilitat de soterrar les vies, encara que ha admès que el cost es dispararia.
Notícies relacionadesLluís Puerto, director tècnic de la Fundació del RACC, ha demanat una anàlisi “de totes les formes de transport que travessen l'artèria”. Macias ha avançat que això forma part de l'estudi en marxa, amb simulacions punt per punt. "Si ens donen una resposta i una solució clara a tots els problemes que presentem, no tindrem cap problema a recolzar el tramvia per la Diagonal", ha sentenciat Puerto.
Macias ha agraït l'esforç del RACC i ha celebrat que quedi demostrat que el transport públic per la Diagonal surti beneficiat amb la unió del tramvia. Sobre la possibilitat que les línies de bus que també circulen per l'avinguda es vegin perjudicades per tot l'espai que les vies guanyaran a l'asfalt, un altre punt negre del pla, segons el club d'automobilistes, l'exconseller ha assenyalat que està previst que alguns autobusos, per exemple, els que vénen de la Via Augusta i baixen pel passeig de Gràcia i Pau Claris, puguin compartir l'espai del Tram. “No només no anirien més lents que ara, sinó que guanyarien velocitat comercial”.