transport privat

La crisi ha fet de Barcelona la ciutat europea amb més motos per habitant

Representen el 22,2% del parc mòbil de la ciutat i el 26,5% de tota la mobilitat motoritzada

fcosculluela27428492 barcelona 01 10 2014 motos circulando por barcelona cruce ps161220134839

fcosculluela27428492 barcelona 01 10 2014 motos circulando por barcelona cruce ps161220134839

1
Es llegeix en minuts

L’augment de motocicletes durant la crisi econòmica ha convertit Barcelona en la ciutat europea amb més vehicles d’aquest tipus per habitant, en detriment del cotxe, segons un estudi de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) i el departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona.

L’estudi ha analitzat l’augment de l’ús de la motocicleta davant el descens del cotxe a la capital catalana durant l’última dècada i ha arribat a la conclusió que, en contra del que passa al Sud-est Asiàtic, els usuaris de motocicletes tenen a Catalunya una renda superior.

Segons l’estudi, durant el període 2004-2012 el nombre de motocicletes matriculades a la ciutat de Barcelona va créixer un 36,2%, fins a arribar a les 203.414 unitats, mentre que la xifra de cotxes va baixar un 3,8%, i es va situar se en els 584.848 vehicles. Les motos són el 22,2% del parc mòbil de la ciutat i els seus desplaçaments han crescut fins a ser el 26,5% de la mobilitat motoritzada.

L’estudi, que publica la revista Transport Policy, destaca que l’increment es produeix en un context de clara caiguda dels índexs del vehicle motoritzat privat per la crisi econòmica iniciada el 2008.

«Que el 22,2% del parc mòbil de Barcelona siguin motos evidencia que es tracta d’un actor molt important a estudiar en si mateix. Constatem que tenen un comportament molt diferent del cotxe en època de crisi», va explicar Carme Miralles, investigadora de l’ICTA-UAB i coautora de l’estudi juntament amb Oriol Marquet, investigador de la UAB.

La investigació constata que la motocicleta va experimentar un auge coincidint amb l’aprovació, el 2004, de la nova legislació que permetia a tots els conductors de cotxes amb més de tres anys d’experiència portar una moto de fins a 125 centímetres cúbics.

CANVIS

Notícies relacionades

L’inici de la crisi va causar canvis generalitzats en la mobilitat dels barcelonins, que van incrementar en un 39,6% els desplaçaments a peu i en bicicleta, i en un 9,4% els viatges en transport públic en detriment de l’ús privat del cotxe, que va caure un 14,5 %.

No obstant, les motocicletes, lluny de reduir-se, van experimentar un auge del 18,6%. D’aquesta manera, la taxa de motorització a la capital catalana va passar del 94,5 per cada 1.000 habitants el 2004, a 136 per cada 1.000 habitants el 2012.