APOSTA PER LA MOBILITAT SOSTENIBLE
¡Silenci!, H16 elèctric
La línia entre Fòrum i Zona Franca estrena els dos primers busos elèctrics articulats d'Espanya recarregables en ruta
La línia H-16, entre Fòrum i Zona Franca, acaba de penjar-se la medalla de ser la primera que integra els dos primers busos articulats de 18 metres 100% elèctrics i recarregables en ruta. El sistema, en proves durant uns mesos, ja porta passatgers des de fa uns dies.
«Aquests busos van amb un sistema de càrrega d’oportunitat. Les bateries s’omplen als extrems de la línia, durant el descans dels conductors, amb la qual cosa no es perd temps», explica Josep Maria Armengol, director d’enginyeria de bus de TMB. L’autobús s’atura sota el pilar de recàrrega, aixeca un braç mecànic instal·lat ael sostre (el pantògraf) i es connecta a l’estació elèctrica.
Entre cinc i vuit minuts són suficients per omplir la bateria al 80% i seguir la ruta. A la nit, aquests autobusos es connecten a un altre tipus de carregador convencional per recarregar-se, ja més lentament, fins al 100%. Per ara, l’únic carregador, instal·lat per Endesa i pioner a Espanya, està a l’extrem de línia de la Zona Franca, al carrer del Cisell, però TMB planeja construir-ne un altre a l’extrem Fòrum pròximament.
Aquests busos elèctrics han reduït a zero les emissions locals i són extremadament silenciosos. El soroll del motor desapareix i l’únic que se sent és el so de les rodes a l’asfalt. De fet, aquests dos H-16 recarregables són tan silenciosos que incorporen un so artificial –una espècie de xiulet– que s’activa quan l’autobús circula a menys de 10 quilòmetres per hora, és a dir, quan s’acosta a les parades o quan es posa en marxa després d’agafar passatge. L’objectiu és que els vianants s’adonin que el bus és a prop i evitar accidents.
La iniciativa d’aquests dos busos forma part del projecte ZeEUS de la Unió Europea, que pretén fomentar l’ús de vehicles elèctrics en diverses ciutats d’Europa. A curt termini TMB té previst incorporar set autobusos més amb aquest sistema de càrrega perquè, a mitjà termini, els 20 cotxes que integren la línia H-16 siguin tots elèctrics.
La flota de TMB està formada per 1.060 vehicles. El dièsel de baixes emissions o amb filtres anticontaminants segueix sent majoritari (449 unitats), seguit dels de gas natural comprimit (398) i els híbrids (126). Ricard Riol, president de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), celebra l’aposta de l’empresa pels vehicles elèctrics però demana «no criminalitzar el dièsel», i recorda que la contaminació a Barcelona s’ha d’atribuir a la moto i al cotxe, i no al transport públic. Considera que el bus elèctric és una bona notícia però també reclama prudència. «Encara hiha dubtes sobre la fiabilitat. De moment és una realitat en proves, no palpable», va manifestar.
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Alemanya vota sota l’embranzida ultra i un previsible gir a la dreta
- Jaume Duch: "Soc moderadament optimista amb el català a la UE"
- Jaume Duch: "Segons quin sigui el futur d’Ucraïna, sabrem quin serà el futur de la UE"
- Reunió amb la gerència Compte enrere per al desallotjament de la residència Tàber: les famílies denuncien falta d’informació i ajuda amb els trasllats
- Iniciativa de la Generalitat Tensió i protestes a la Comunitat Valenciana per la consulta sobre la llengua vehicular a les aules