ELS RECORDS DEL TURISTA

Barcelona promou el 'souvenir' solidari

Les botigues oficials d'informació turística ja despatxen articles de regal de 18 empreses del tercer sector

Entitats per a la inserció laboral de reclusos, exprostitutes o discapacitats elaboren des de bosses fins a bijuteria de disseny

zentauroepp37871139 suvenirs solidarios170331183408 / RICARD FADRIQUE

zentauroepp37871139 suvenirs solidarios170331183408
zentauroepp37871134 suvenirs solidarios170331170816
zentauroepp37871138 suvenirs solidarios170331170855
zentauroepp37871133 suvenirs solidarios170331171013

/

4
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN / BARCELONA

Per al viatger comprador hi ha tres maneres d’emportar-se un 'souvenir' de Barcelona: recorrent als records més convencionals –i moltes vegades cutres– que es despatxen a baix preu a moltes botigus del Barri Gòtic, optant per nous articles made in Barcelona que aporten més disseny i més estil, o bé donant un plus solidari a l’adquisició, quan la peça està feta per algun col·lectiu desafavorit socialment.

  

 I com que competir als aparadors sol ser difícil per a aquests últims, les botigues dels punts oficials d’informació turística de la ciutat estan potenciant aquests regals barcelonins, que al darrere porten la manufactura d’entitats de discapacitats, persones amb afeccions greus, reclusos i exprostitutes en processos de reinserció laboral, entre molts altres. L’experiència va començar fa un parell d’anys amb un parell d’empreses i ja són 18 les que venen 'souvenir's amb valor afegit des d’aquesta plataforma.

ACCÉS A LA FEINA

És una missió complexa, perquè rere la proposta de cada entitat no només hi ha un col·lectiu que té un difícil accés al món laboral, sinó un llarg procés que va des de la concepció de la idea fins al disseny i l’execució per part de mans formades per a aquesta tasca, amb el difícil repte de la comercialització final del producte. Fonts de Turisme de Barcelona, que han anat ampliant aquesta mesura solidària en els dos últims anys, detallen que el volum de referències elaborades per col·lectius del tercer sector ara és d’unes 200, un 10% de les 2.000 que es venen a les botigues BCN Original Shop dels seus principals punts d’informació turística.               

 En alguns casos se’ls dona una àmplia visibilitat als expositors, perquè darrere de l’objectiu solidari hi ha productes realment molt competitius. No obstant, el projecte encara té camí per recórrer en volum de vendes (representa el 5% del total), en un sector que cada vegada compta amb més empreses privades bolcades en el filó turístic.

    

D’entrada, i amb un milió de visitants anuals, la botiga del punt informatiu de la plaça de Catalunya és un bon aparador per donar-se a conèixer. No només entre els viatgers, també entre els barcelonins que el visiten per comprar entrades per a diversos equipaments culturals, expliquen a l’establiment. La de Sant Jaume, que s’ha renovat i obre precisament avui, ara serà una potent plataforma de distribució, igual que la de l’estació de Sants.

FET A BCN

La seva directora, Núria Gerez, afirma que el client d’aquests punts de venda –que busca un producte diferent, en general, al de les botigues de 'souvenir's de la Rambla– «valora molt que el regal estigui fet a Barcelona i que tingui un valor afegit». Per això, al marge d’acceptar la distribució de la mercaderia de gairebé totes les entitats del tercer sector que truquen a la seva porta, a les botigues de Turisme de Barcelona actualment el 90% del seu gènere està realitzat a Barcelona o a la resta de Catalunya, destaquen. «Volem productes diferenciats, sobre la base de la qualitat, sostenibilitat i solidaritat», afegeix.

  

 Que ningú es pensi que aquestes peces estan concebudes com a 'souvenir's i prou. S’han ideat més aviat com a regal o shopping de capritx –gairebé sempre sense que hi figuri la paraula Barcelona–, ja que els articles amb el nom imprès de les ciutats perden empenta en favor dels records el valor dels quals és la seva creació al lloc de compra.

TALLERS PER A DONES

En aquest escenari, la marca Dona Kolors, de moda i complements realitzats per dones en risc d’exclusió social, neix d’un projecte social molt sòlid. Entre les dones que passen pels seus tallers de formació s’aconsegueix «la possibilitat real de feina», explica Sònia Fernández, des de l’entitat. Colorides bossetes, coixins, estovalles i accessoris són fruit de la labor d’una plantilla de sis dones amb talent, amb unes històries que es poden conèixer des de la seva web. Les seves creacions es venen per aquesta via i altres canals de distribució. «Tant de bo més organismes oficials ens recolzessin», afegeix.

    

Una idea que comparteixen a la Fundació Mas Alborna, on promouen la inclusió de discapacitats intel·lectuals. El seu petit atelier de costura ha evolucionat cap al sector turístic amb samarretes i bosses amb temes barcelonins, que es venen en diferents comerços. Els seus dissenys al·ludeixen a la Barcelona romana, per exemple, i en aquest procés de fabricació compten amb cinc persones, encara que la fundació treballa amb més de 300 en altres àmbits, detalla Albert Arceda.

    

En una altra fundació que treballa amb més de 500 discapacitats de diferent grau i origen, Disgrup, comercialitzen bolígrafs solidaris per recolzar els afectats, que es venen per un euro a The Original Shop. «Ajudem a la inserció laboral i a conscienciar la població», explica el seu president, Guillermo Egido, que estàs negociant nous acords per a la promoció dels seus productes a tot Catalunya.

COMPLEMENTS

Les botigues de Turisme de Barcelona compten també amb productes tan atractius com les bosses i els complements d’estil farcell català elaborats per la població reclusa des del Centre d’Iniciatives per a la Reinserció (Cire), o l’alegre bijuteria Endorphins, de la Fundació Tallers, que treballa amb discapacitats intel·lectuals i persones amb trastorns mentals.

    

Amb aquesta marca, el nom de la qual al·ludeix al concepte de crear felicitat, elaboren 20 models diferents de collarets, arracades i polseres d’argila polimèrica de colors que suggereixen emocions i amb un empaquetat amb ganxo i 24 punts de venda. Donen d’aquesta manera ocupació a persones que no poden tenir un contracte fix i que aconsegueixen executar el 99% del procés de les peces.

Notícies relacionades

  

 La llista d’entitats de col·lectius vulnerables que s’han acostat a aquest canal de venda inclou les propostes d’Art Integrat, l’Associació Esclat, Es Nostre, Alos i Ampans, entre moltes altres.