DEBAT SOBRE EL TRANSPORT PÚBLIC A BARCELONA

Els pressupostos del Govern inclouen el tramvia per la Diagonal

Una disposició addicional aprovada insta a la unió per l'avinguda del Trambaix i el Trambesòs

El text va passar el tall del Parlament gràcies a l'oposició i amb els vots en contra d'ERC i el PDECat

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Mai 3,4 quilòmetres de ferrocarril van generar tant debat. A més a més de desgast de polítics i fins i tot de sonades dimissions. El tramvia es va instal·lar sense gaire soroll el 2004, però es va deixar pendent la unió de les dues línies. Aquesta xifra, aquests 3,4 quilòmetres, corresponen a la distància entre Francesc Macià i Glòries. Al mig, la Diagonal. I d’aquí ve el debat: a favor i en contra que les vies passin per la Diagonal. Ara se sumen a la tertúlia els pressupostos de la Generalitat de Catalunya, en què apareix explícitament el maridatge dels dos traçats tal com ho proclama Ada Colau.

    

Des de la consulta que Jordi Hereu va impulsar el 2010 sobre el disseny de l’artèria i el paper que havia de tenir el tramvia –la cosa li va costar el càrrec al primer tinent d’alcalde, Carles Martí, i hi ha qui diu que el PSC va començar a perdre la ciutat aquell dia–, el projecte ha basculat més entre polítics que entre enginyers. En temps de l’alcalde Xavier Trias, la cosa estava molt clara. Amb CiU, ni parlar-ne del tramvia. Van ser els convergents els que van desplegar la xarxa ortogonal de bus, i aquesta, en versió vehicle elèctric, ha sigut sempre la seva aposta per a la Diagonal. L’arribada de Colau al tron va recuperar la via tramviera. I l’enrenou polític.

LA NÚMERO 85

Els comptes de la Generalitat tenen una disposició addicional, la número 85, dedicada al «transport ferroviari». Inclou un punt que diu: «El Govern, en les disponibilitats pressupostàries per al 2017, ha d’habilitar la partida necessària per unir les xarxes de tramvia del Trambaix i del Trambesòs, entre Francesc Macià i Glòries, per la Diagonal i en superfície, pels notables beneficis que aporta tant en termes d’estalvi de temps de viatge com de desviació de demanda de modes privats al transport públic».

    

El redactat va aparèixer al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya del 30 de març. En resum, una fotocòpia reduïda dels arguments de Barcelona en Comú, que a l’ajuntament no aconsegueix el mínim de regidors (21) que li permeti començar a obrir les entranyes de la Diagonal. La disposició va sorgir d’una esmena de Catalunya Sí que es Pot. Va necessitar dues votacions fa dues setmanes. En la primera es va produir un empat a 62 diputats. A favor, CSQP, Ciutadans, PSC i PP. En contra, PDECat i Esquerra. La CUP es va abstenir. En el segon intent, un regidor cupaire es va passar al bàndol de l’oposició i el text va passar el tall.

COMPTE AMB L’OPTIMISME

Que aparegui en els pressupostos no implica que s’hagi de complir. Però sí que exhibeix, una vegada més, la controvèrsia que genera el projecte. En aquesta ocasió, no obstant, el grup municipal Demòcrata ha evitat la incòmoda situació de trobar-se els seus germans grans del PDECat votant en sentit contrari al seu postulat. 

Notícies relacionades

    

En el passat, Trias es va trobar amb un parell de desaires per part del Govern (per si fos poca indigestió que Colau fitxés com a cap del projecte del tramvia l’exconseller de CiU Pere Macias). El 31 de juliol del 2015, el president Artur Mas expressava a l’alcaldessa la seva «plena sintonia» amb el pla. Un any i mig després, amb Carles Puigdemont al capdavant del Govern, la mateixa pel·lícula. L’exalcalde de Girona prometia fidelitat a Colau, encara que llavors no es va citar la Diagonal.