DEBAT SOBRE UNA INFRAESTRUCTURA CLAU

Colau inicia en solitari la defensa de la seva opció de tramvia per la Diagonal

Cap partit de l'oposició aprova per ara la proposta favorita de Barcelona en Comú i més ben valorada pels experts

El PSC combrega amb el pla però demana anul·lar la rambla de Marina fins a la plaça de les Glòries

zentauroepp39077255 barcelona barcelon s 27 06 2017 sociedad vista de la 170628174201 / DANNY CAMINAL

zentauroepp39077255 barcelona  barcelon s  27 06 2017   sociedad    vista de la 170628174201
zentauroepp39077751 imatge de la primera opci  que es planteja per a la connexi 170627175313

/

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Al govern d’Ada Colau l’espera una segona part de mandat amb revolts. Com els de les Glòries, una plaça avui arenosa i plena de pegats; un centre metropolità amb túnels viaris que s’han quedat a mitges perquè el consistori ha trencat el contracte amb les constructores. O els del turisme i la bombolla del lloguer, la kryptonita que el colauisme és incapaç de doblegar. O els del tramvia, en plena fase tècnica que ha posat l’alfombra vermella perquè els 41 regidors iniciïn el debat polític. L’arrencada, quan encara no s’ha reunit la comissió municipal que decidirà el traçat, no pot ser més prometedora per als amants de la intriga: l’alcaldessa inicia en solitari la defensa de la seva proposta en superfície per la Diagonal.

Dir que arrenca sense còmplices és ser fidel a la realitat, encara que potser és una afirmació una mica estricta. Els quatre regidors del PSC, que formen part del govern, també volen les vies per sobre de l’avinguda. Però amb modificacions substancials respecte de la proposta de Barcelona en Comú (BC), la més ben puntuada pels experts de les quatre avaluades. Daniel Mòdol, regidor d’Arquitectura, Paisatge Urbà i Patrimoni, coincideix en el model per la calçada central fins al carrer de la Marina. Però en els 600 metres que falten fins a les Glòries hi ha importants diferències de criteri.

PROPOSTA "INEFICAÇ"

L’alternativa que planteja l’estudi informatiu respecta el format de rambla que dibuixa la Diagonal fins a la connexió amb el Trambesòs. Mòdol, en canvi, recomana seguir amb la mateixa configuració, és a dir, deixar el ferrocarril pel centre sense trencar la seva línia recta. «En el tram entre les Glòries i el Fòrum s’ha demostrat que el tramvia pels costats d’una rambla és ineficient perquè consumeix molt més espai públic i acaba aïllant l’espai central», resumeix. Mòdol també troba a faltar «més reflexió sobre l’espai públic», pel qual està disposat a plantar batalla.

El portaveu del grup Demòcrata, Joaquim Forn, és el més contundent contra les intencions de Colau, a qui acusa de «mentir» i «manipular dades». Per a l’antiga CiU, que sempre ha advocat pel bus elèctric, l’estudi informatiu presentat dimarts, que demostra que el tramvia en superfície per la Diagonal és la millor opció, està basat en «números falsejats». «Segueixen sense explicar els efectes que tindria el projecte sobre la mobilitat del centre de Barcelona. Les imatges virtuals de l’avinguda són molt boniques, però que facin el mateix de carrers com París, València, Aribau o Muntaner». Forn diu que el govern acostuma a «arreglar els problemes amb una vareta màgica». «¿Com pensen fer desaparèixer els cotxes?», qüestiona.

LLUM AL TÚNEL

Alfred Bosch (ERC) apel·la al «consens» com a única manera d’evitar que tothom acabi «prenent mal». També reclama a Colau que se centri en un projecte que és de la ciutat, i no d’un partit. ERC sempre ha defensat l’opció del túnel i la recupera: «Ara sembla que soterrar no és tan inviable. Hem de fer el màxim perquè l’impossible passi a ser probable».

Carina Mejías (Ciutadans) no s’apunta a l’eufòria tramviera. «No és una prioritat», com sí que ho és, al seu parer, un «pla estratègic que garanteixi la mobilitat, eficiència i eficàcia al desplaçar-se per feina, oci i turisme». Es devia referir al pla de mobilitat urbana, que no és que no existeixi, sinó que no es compleix. Abans d’iniciar aventures urbanístiques, insta a acabar les que estan a mitges, com la de les Glòries o el Paral·lel.

Maria José Lecha (CUP) té clar que el model de gestió del tramvia passa per davant del disseny de la cosa. Els cupaires, avança, no votaran a favor de cap alternativa que no garanteixi la gestió «100% pública» del transport públic. «Del que es tracta –va sostenir– és de reduir el nombre de vehicles. Això també es podria aconseguir amb el bus elèctric».

Notícies relacionades

Alberto Fernández (PP) va retreure a l’alcaldessa el «comunisme sobre raïls per imposar el tramvia per la Diagonal». Lamenta que Colau desatengui la consulta del 2010, en la qual els barcelonins van dir no al ferrocarril i prioritza «acabar la L-9 del metro».

Comença el dibuixa i pinta que hauria de donar pas, al novembre, a un consens. Bé podria ser una de les quatre opcions (ningú defensa per ara el tramvia per Provença) o que l’artèria es quedi com està. Al juliol comencen les reunions de la comissió municipal, presidida pel regidor independent Gerard Ardanuy. Qui sap, potser el seu vot sobre 41 acabi valent el seu pes en or. 

Ball de carrils per al cotxe

L'opció predilecta del govern d'Ada Colau per connectar el tramvia deixa la calçada central de la Diagonal sense cotxes. Això significa que de cop i volta volen sis carrils, tres per sentit. Dos d'ells estan destinats al bus i al taxi. Avui dia, l'avinguda compta amb vuit vials fins al passeig de Gràcia, on en guanya un més en cada lateral, fins a 10 corredors en total. La idea és que la configuració final es quedi en quatre, íntegrament destinats al vehicle privat, excepte un petit tram per al bus que baixa per Pau Claris i que aniria pel lateral mar des del passeig de Gràcia. L'únic tram en què autobús i tramvia comparteixen calçada és entre la Via Augusta i el Cinc d'Oros. El projecte preveu deixar un sol carril per sentit des de Marina fins a Glòries, ja que la bici baixa a la calçada i anirà al costat de la circulació motoritzada. La capacitat que l'Eixample absorbeixi tot el trànsit que ha de marxar de l'avinguda (més de 14.000 cotxes) és un dels grans objectes de controvèrsia d'aquest projecte.