VAGA CONTRA LES VTC

El taxi esgarrapa del Govern una comissió per controlar les llicències VTC

Els xòfers prometen "guerra" en la cinquena vaga en sis mesos

La protesta acaba amb una improvisada marxa lenta per la Gran Via

El taxi  viu la cinquena jornada de vaga. Després de llançar petards i crits contra les VTC, s’han reunit a la Generalitat per parlar amb el Govern. / FERRAN NADEU / CAMILA TOVAR

2
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL / BARCELONA

N’hi ha prou d’escoltar una banda sonora per endevinar, més o menys, de què va una pel·lícula. Perquè la música és el reflex d’un estat d’ànim. Que li preguntin a Álex Ubago. El cas és que el taxi de Barcelona, en la cinquena jornada de vaga des de començament d’any, va triar ahir unes cançons molt d’acord amb el que estan reivindicant i amb el to amb què se solen expressar. 'Seek and destroy' (buscar i destruir), de Metallica; 'Highway to hell' (carretera a l’infern), d’AC/DC, 'Killing in the name' (matar en nom), de Rage Against the Machine; 'We are the champions' (som els campions), de Queen; 'Torito guapo', del Fary, o el clàssic 'La cucaracha', nom amb el qual han batejat els seus enemics de Cabify i Uber.

Al matí van ocupar els carrers del centre en defensa de la seva professió i contra les aplicacions que consideren «invasores». A la tarda van desconvocar in extremis la marxa lenta anunciada per les rondes i que, previsiblement, hauria dificultat molt la mobilitat. Després de tenir en suspens mitja ciutat en van improvisar una per la Gran Via amb escàs efecte en el trànsit.

La manifestació del matí, amb 500 persones, va transcórrer gairebé amb total normalitat. Gairebé. Un periodista que realitzava un directe per a una televisió va ser agredit per un reduït grup de taxistes i el van increpar per les seves «mentides».

La policia va haver de fer-se càrrec d’ell per evitar mals pitjors. Al marge de l’incident, la resta va ser com sempre: petards, xiulets, crits contra les llicències de lloguer de vehicles amb conductor (VTC) i alguna proclama contra els mitjans de comunicació. Després de més de dues hores de lentíssim passeig, i davant càmeres de centenars de turistes, van desembarcar a Sant Jaume, on una delegació va entrar al Palau de la Generalitat per esgarrapar promeses del Govern. En van sortir satisfets.

Els va rebre el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa. Van acordar crear una comissió de seguiment per conèixer de prop l’evolució de l’autorització de noves llicències VTC, augmentar el control a les zones més conflictives i clarificar la interpretació de la normativa d’aquests permisos perquè els controls siguin més eficaços.

COMPLIR LA LLEI

La Generalitat també es va comprometre a «defensar davant de Foment que es mantingui, i si pot ser, es torni a la proporció que marca la llei entre VTC i taxis, que és d’1 a 30». Ara, a Catalunya hi ha una llicència de lloguer amb conductor per 14 taxis. El temor del gremi és que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya acabi donant sortida a les prop de 1.000 llicències VTC que estan en mans dels jutges. Si passen el tall, s’estriparia el joc de cartes del transport.

Notícies relacionades

Durant la trobada, a Sant Jaume seguia la festa. El micro anava passant de mà en mà. La paraula més usada va ser, amb diferència, «guerra». Per al que hagi seguit les cinc manifestacions d’aquest any, la virulència verbal no és cap novetat. Però una altra cosa és l’efecte que tenen les seves paraules.

El Sindicat del Taxi (Stac), que fins a la irrupció d’Elite, fa dos anys, era el majoritari, es va apartar de la protesta perquè opta per vies més negociadores. L’organització va considerar «desmesurada» la vaga de 24 hores. Calcula que un dia sense treballar suposa 1,2 milions de pèrdues per al sector. 

Temes:

Uber Taxis Cabify