INFRAESTRUCTURES

Els veïns debaten entre els projectes de Trias i Colau per cobrir la Ronda de Dalt

La proposta de l'actual consistori redueix temps i pressupost, però s'allunya de les reivindicacions veïnals

La idea de CiU era soterrar àrees complexes i l'alcaldessa proposa la cobertura on les condicions ho permetin

fcasals39340947 170717200035

fcasals39340947 170717200035

3
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

Apel·lar al sentit pràctic i al pragmatisme o mantenir-se fidels a l’ideari de tres dècades de reivindicacions. Aquesta és la disjuntiva que se’ls planteja als veïns de l’entorn de la Ronda de Dalt, que ahir van conèixer amb més detalls els avantprojectes que contempla l’Ajuntament de Barcelona per cobrir aquesta artèria vital per a la mobilitat de la capital catalana. Han d’escollir entre l’alternativa que proposava el govern de Xavier Trias el 2015 (la que més s’adaptava a les seves pretensions històriques) o decantar-se pel projecte que va presentar l’equip d’Ada Colau l’any passat i que redueix sensiblement la inversió de capital i de temps per culminar el pla.

La proposta consistorial es marca com a prioritats la definició de solucions a mitjà i llarg termini i descarta les zones menys poblades i allà on les condicions topogràfiques i físiques ho permetin, així com «la definició d’actuacions que puguin executar-se per fases», segons va exposar ahir el director de model urbà, Ton Salvadó.

En virtut d’aquestes premisses, s’ha traslladat als veïns la cobertura de tres zones: a Gràcia (entre Vallcarca i Penitents, amb un 90% del total), Horta-Guinardó (entre els barris de Sant Genís i la Teixonera, i fins al d’Horta, així com des de

la Vall d’Hebron fins a Montbau, amb una cobertura del 85%, a més de passarel·les) i Nou Barris (tres trams corresponents al Verdum, la Via Júlia i la Meridiana, un 94% del traçat cobert).

DIFERÈNCIES

Salvadó va destacar que l’avantprojecte de l’actual equip municipal tindria un cost de 56,6 milions d’euros menys que el de Trias (333,65 milions en lloc de 390,25), malgrat que la proposta del govern de CiU se circumscrivia «únicament al tram d’Horta-Guinardó», mentre que el pressupost de la iniciativa de Colau comprèn els tres districtes que hi ha implicats.

Les diferències arriben també a la dimensió de l’impacte temporal, ja que el plantejament convergent representa uns 19 anys de treballs, si no s’executa en trams de forma paral·lela –i això només per al projecte d’Horta–, davant dels 20 anys que preveu l’actual consistori per a tot el tram susceptible de ser intervingut.

Notícies relacionades

Janet Sanz, màxima responsable municipal d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, va ressaltar per la seva part l’esperança de poder arribar a un consens amb els veïns per abordar amb la màxima celeritat possible la posada en pràctica d’un projecte polític de llarg recorregut que segurament requereixi de dos o tres mandats per seer culminat, sigui quina sigui l’aposta definitiva.

Un consens que sí que es compleix en l’estratègia que cal abordar a l’àrea compresa entre els barris de Sant Genís i la Teixonera (al districte d’Horta-Guinardó), on es dona una coincidència entre els plantejaments del 2015 i el del 2016. Els primers treballs de cobertura de la Ronda de Dalt en aquest espai començaran demà, dimecres, i suposaran un desemborsament, l’únic previst per a aquest mandat, de 15 milions d’euros.

Afectacions al trànsit

Les afectacions al trànsit a causa de l’inici de les obres entre el mercat de la Vall d’Hebron i l’institut homònim començaran demà a la matinada, quan s’interrompi la circulació en un carril en el sentit Llobregat de la Ronda de Dalt, entre les sortides 5 i 6. En el sentit Besòs, la mesura coincideix en el tram, però començarà un dia més tard, la nit del 20 al 21 de juliol. Els talls de trànsit finalitzaran l’11 de setembre, segons les estimacions municipals. La intervenció preveu la cobertura urbanitzada en un sol tram en els 180 metres que hi ha entre el mercat i l’institut, així com la urbanització dels laterals, «per millorar la permeabilitat urbana i la connectivitat entre barris», segons el consistori.