endureixen la protesta

Màxima tensió per la vaga del Prat

Els treballadors aproven una vaga indefinida a mitjans de mes i el Govern replica amb serveis mínims del 90%

Aquest divendres comencen les interrupcions parcials del servei en quatre franges al llarg de la jornada

Cues per passar el control de seguretat a la T-1 de l’aeroport del Prat, aquest dijous. / DANNY CAMINAL / VÍDEO: ATLAS

3
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

La Delegació del Govern central ha decidit intervenir en la vaga dels controls de seguretat de l'aeroport del Prat i ha imposat serveis mínims del 90% des d'aquest divendres, primer dia d'interrupcions parcials del servei. Ho ha fet hores després que els guàrdies de seguretat, a sou d'Eulen, hagin extremat aquest dimecres la seva postura, adoptant la decisió de convertir en indefinida l'aturada parcial que comença aquest 4 d'agost.

El Govern ha afirmat que adoptava aquesta mesura "amb l'objectiu de garantir el funcionament dels serveis essencials" en una setmana tan crítica per als desplaçaments com és la primera d'agost, amb un increment "considerable" de passatgers. Una situació que es pot agreujar per als usuaris i les companyies aèries, que des del 24 de juliol passat pateixen les conseqüències d'una vaga de zel, però no una aturada oficial. L'Executiu central aplicarà aquest percentatge a tots els períodes d'aturada, en qualsevol torn, tant a la T-1 com a la T-2.

Suport massiu a la protesta

Amb l'aval que brinda el suport del 92,5% de la plantilla de treballadors d'Eulen al Prat, l'assemblea celebrada aquest dimecres al matí ha decidit endurir la seva postura, perquè les negociacions mantingudes amb l'empresa no han registrat avanços significatius que permetessin deixar en suspens almenys la protesta d'aquest divendres. Una decisió que preocupa AENA i les operadores, i que deixa amb l'ai al cor els que pretenen agafar un vol des de la capital catalana durant el mes d'agost.

El 92,5% de la plantilla recolza endurir l'aturada davant les negociacions infructuoses

Fins a l'inici de la vaga indefinida, les aturades convocades seran cada divendres, diumenge i dilluns, des d'aquest dia 4. Les interrupcions de servei seran d'una hora en quatre trams de la jornada: de 5.30 a 6.30 hores, de 10.30 a 11.30, de 16.30 a 17.30 i de 18.30 a 19.30 hores.

Carències

Des del sindicat SPS, el de més presència en el comitè d'empresa, s'apel·la “a la falta de personal” en un sector “poc atractiu per a la immensa majoria de treballadors”. Una font sindical refereix “els 950 euros que es cobren com a guàrdia de seguretat en moltes ocasions”, i al fet que “no compensa l'estrès i les situacions de risc falta de descans” que comporta. “Per aquest mateix preu és preferible anar a una fàbrica qualsevol, on no es trobaran una feina qualificada ni tanta tensió”, destaca aquesta mateixa font. Eulen considera que l'aturada és “abusiva” i ha exposat que compleix “rigorosament” el conveni col·lectiu del sector.

“El gremi no està prou professionalitzat perquè no interessa que hi hagi la pertinent formació, cosa que faria més atractiva la feina i milloraria el servei, però és clar,  implicaria el desemborsament de complements i encariria la nòmina, cosa que les empreses de seguretat no estan disposades a assumir”, explica un dels responsables dels treballadors.

Perjudici

Notícies relacionades

Per al sindicat SPS l'origen del conflicte també es remunta al juny de l'any passat i a la retallada de mig milió d'euros, de 23,6 a 23,1 milions respecte a la quantia que AENA i Eulen van pactar per la licitació del servei de seguretat pels dos anys següents. Arran d'aquesta decisió, els empleats destinats al Prat reclamen la presència de l'operador aeroportuari en les negociacions, cosa que fins ara no s'ha produït i que ha sigut “un element determinant” per ampliar la vaga a un caràcter indefinit a mitjans de mes. De moment, els esforços de mediació de la Generalitat no han fet efecte.

Per als treballadors és clau la caiguda de 0,5 milions en la licitació del servei

La vaga de zel de la setmana passada ja va deixar a terra un miler de persones, segons les estimacions de l'Associació de Companyies Espanyoles de Transport Aeri (ACETA), que destaca la preocupació de companyies com Vueling, que lidera les operacions a l'aeròdrom barceloní, al veure's “obligades a endarrerir més del 30% dels vols perquè en alguns hi falten fins a 50 passatgers" com a conseqüència de les extensíssimes cues que es formen a les instal·lacions aeroportuàries des del 24 de juliol passat. L'associació ja està avisant que tem que la situació sigui fins i tot més complicada a partir d'aquest divendres, quan comencin les aturades parcials. Un escenari del qual adverteixen del perjudici que causa als viatgers i de l'“impacte negatiu en la imatge que es projecta del país”. 

Confrontació política

A més de la dimensió laboral i social, la gestió de la vaga de seguretat al Prat també ha obert un front polític en què han tornat a col·lisionar els interessos de la Generalitat amb els del Govern central. El conseller de Presidència i portaveu del Govern català, <strong>Jordi Turull,</strong> ha reclamat més presència de la <strong>Guàrdia Civil</strong> al Prat per mirar de rebaixar les grans cues que es munten davant dels controls aeroportuaris, “en comptes de dedicar-se a perseguir urnes”, en referència a la pugna entre l'Estat i la Generalitat per la votació sobre el referèndum sobiranista del pròxim 1 d'octubre.