DEBAT AL PLE MUNICIPAL

L'Ajuntament de Barcelona aprova la connexió del tramvia per la Diagonal

L'acord no inclou calendari ni el conveni sobre la gestió pública que demanava ERC, que hi ha votat a favor

Colau aspira a iniciar les obres el 2020 però el pacte, que podria trencar-se després de les eleccions, només parla de "celeritat"

zentauroepp46699870 barcelona  25 01 2018   foto de entidades por el acuerdo del190125151826

zentauroepp46699870 barcelona 25 01 2018 foto de entidades por el acuerdo del190125151826 / JOAN CORTADELLAS

6
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un tramvia de joguina, però molt aconseguit; una rèplica del que circula per Barcelona des del Besòs i des del Llobregat. Brandint-lo de dreta a esquerra, Ricard Riol, president de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), ha exhibit des de la grada de públic satisfacció per l’acord del ple de l’Ajuntament de Barcelona de tirar endavant els tràmits per, en algun moment del futur, impulsar el tramvia per la Diagonal, començant pel tram Glòries-Verdaguer per abordar més endavant el que falti fins a Francesc Macià. En el moment d’aplaudir, després de la votació, l’ovació ha sigut tímida i condicional. Perquè el text que s’ha votat, saberut i tècnic, deixa molts interrogants. Com el quan, ja que parla d’actuar amb “celeritat”, sense més detall. El més inquietant i sospitós és que tot això passi quan faltenquatre mesos per a les eleccions municipals.I ambERC recolzant-loquan no es compleix l’única condició que posaven fa gairebé un any.

Eltramvia per la Diagonalha saltattres mandatsi no s’ha posat ni un metre de raïl al carrer. Ho va intentarJordi Hereu, amb aquella consulta que tan bé va orquestrar l’oposició perquè l’alcalde socialista caigués pel seu propi pes en leseleccions del 2011. Va voler reformar la Diagonal i, com va definir Alberto Fernández Díaz, les propostes eren “tramvia amb patates o patates amb tramvia”. Eren les coses de tenir com a soci de govern Iniciativa. Xavier Triasva guardar el projecte en una caixa forta custodiada per dracs i franctiradors. IAda Colau, a expenses una vegada més d’ICV, l’ha rescatat sense aconseguir desposseir-lo de l’àuria de projecte agafat, de pla més polític que tècnic.

25 vots a favor

El que s’ha aprovat al ple –amb 25 vots de Barcelona en Comú, el PSC, ERC, la CUP i els regidors no adscritsGerard Ardanuy i Juanjo Puigcorbé– és untraspàs de responsabilitats cap a l’Autoritat Metropolitana del Transport(ATM). El Govern és l’encarregat de les infraestructures ferroviàries, i els presidents Artur Mas i Carles Puigdemontja li van dir a l’alcaldessa que la ciutat era la responsable de decidir per on i de quina manera han d’unir-se el Trambaix i el Trambesòs. Els comunsho tenen claríssim: en superfície i per la Diagonal. Recolza la seva actitud l’estudi informatiu(realitzat per una empresa externa que va guanyar un concurs públic convocat per BIMSA i la Generalitat), que concloïa que aquesta és l’opció més viable, per davant de baixar el tramvia cap a Provença per Urgell,construir un túnelper l’avinguda o apostar pelbus elèctric.

Jordi Coronas, durant el ple d’aquest divendres / JOAN CORTADELLAS

A ningú se li escapa que aquesta votació es produeix a quatre mesos d’un possible canvi de caps a la ciutat. Com tampoc és poca cosa que el govern hagi recuperat el tema ara, després de patir unadolorosa derrota l’abril passat, quan també li van tombar, en primera instància, la controvertidamulticonsulta. Però les coses han canviat, o més aviat dit, el líder municipal d’Esquerra ha canviat. Alfred Boschse n’ha anat al Govern iErnest Maragallha tornat al consistori que tan bé coneix per preparar el seu assalt a l’alcaldia en nom dels republicans.

Coronas i les milongues

El regidor d’ERC, Jordi Coronas, l’home que fa quatre anys que reclama serietat i rigor a Colau en el tema del tramvia, l’edil que en tot aquest temps no s’havia mogut ni un mil·límetre perquè no volia“aprovar milongues”,ha sigut l’encarregat de donar el . Ha començat admetent que a sobre la taula hi ha“les mateixes condicions que el mes d’abril”per assegurar, poc després: “Avui passem de les fotos i els titulars a posar condicions, rigor, transparència i claredat”. El temps dirà si això és així, però l’únic segur és que la condició que havien posat per posar-se del costat del tramvia per la Diagonal era la presentació prèvia, que no posterior, d’unconveni per part de l’ATM sobre la gestió del Tram. Aquest document encara no s’ha elaborat, però sí que se n’han marcat les pautes. Es reclama a l’ATM que tota inversió nova que es faci no generiun sol euro de beneficis al conglomerat privatque ara explota el tramvia i que continuarà fent-ho fins que acabi la concessió, el 2032, tret que es jugui per un rescat que obligaria a pagar a l’empresa entre 350 i 400 milions d’euros.Es demana un “calendari vinculant” perquè TMB acabi sent qui gestioni tot el Tram. També el consistori es compromet a estudiar l’impacte de la supressió de les línies de bus que passen per la Diagonal i a presentar un “projecte de renovació urbanai de dinamització comercial de l’avinguda”.

El Tram, aquest divendres, a Maria Cristina / RICARD CUGAT

¿I tot això per quan? El document original incloïa la intenció d’iniciar les obres el 2020, però ja no apareix cap data, tan sols la necessitat d’”abordar l’impuls del projecte amb celeritat”. Aquest és un dels punts a què s’ha agafat el PDECat, fins i tot amb una consulta durant el ple al secretari del consistori de cara a aclarir conceptes, per evidenciar que el que s’ha votat és“una decisió política vestida d’expedient.”“No estem aprovant cap projecte concret, sinó validant un acord”, li ha aclarit el veterà funcionari municipal. L’exconvergent Francina Vila ha fet referència al paper de Maragall al certificar que el seu recolzament deixa clar que ERC i els comuns “ja treballen en un pacte de govern de cara al pròxim mandat”. “Això és un brindis al sol, política il·lusionista. L’únic tramvia que veurem és el de joguina que han portat els seus defensors”. Riol, de nou, ha agitat el seu petit Tram.

Per part del PSC, Daniel Mòdol ha reiterat el compromís dels socialistes amb el tramvia per la Diagonal però ha lamentat el“postureig”d’un acord “amb el qual no s’avança en res” de cara a aconseguir que el pla cristal·litzi. Alberto Fernández Díaz ha parlat de“gesticulació sobre raïls”,Koldo Blanco ha repetit el karma de Ciutadans que això “no és prioritari com sí que ho és acabar la L9 de metro o millorar les Rodalies” i la CUP ha recordat que el tramvia “serà 100% públic o no serà”.

Deures per a l’ATM

Notícies relacionades

L’ajuntament demanarà a l’ATM que la setmana que ve publiqui l’estudi informatiu sobre la unió del Trambaix i el Trambesòs presentat per aquest mateix organisme el juny del 2017. Després haurà d’elaborar el conveni que estableixi de quina manera sesalvaguarda l’interès públicper sobre del privat, un text que haurà de ser validat pel ple municipal. “Jo espero que es pugui fer abans d’acabar el mandat”, ha assenyalat Sanz. És un dels perills de la proximitat electoral: els 41 regidors entrants podrien tombar tot el que ara s’està aprovant. En el cas que tot surti segons el previst, l’ATM hauria de convocar un concurs públic per elaborar el projecte constructiu, on s’entra al detall de cada centímetre quadrat de l’obra, tant urbana com d’infraestructura, i sempre basant-se en la filosofia que destil·la l’estudi informatiu.

La previsió del govern, tot i que l’acord no fixi dates, és poder començar els treballs el 2020. El 2017 es va parlar del 2018, així que alerta amb prendre’s molt seriosament aquestes promeses. En qualsevol cas, s’abordaria el tram de Glòries fins a la parada de metro de Verdaguer, que crearia tres parades noves amb un recorregut d’uns set minuts per cobrir 1,5 quilòmetres. Riol celebra que la situació es desencalli perquè aquest pacte "permet que es posi en marxa la maquinària administrativa". Però és gos vell, malgrat la seva joventut, i tampoc es fia del calendari. "Tot pot passar, i espero que hi hagi lleialtat institucional i el pròxim govern no trenqui aquest pacte". Això és molt confiar. 

Temes:

Tramvia