A PARTIR DE L'1 DE GENER DEL 2020

Barcelona vetarà l'entrada a 50.000 vehicles contaminants el 2020

L'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions permanent exclou el 7% dels vehicles que actualment entren i transiten per la capital catalana

El consistori posa en marxa la redacció de l'ordenança que hauria de permetre reduir els nivells de contaminació en un 30%

senyal-zbe-contamniacio

senyal-zbe-contamniacio

4
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Uns 50.000 vehicles tindran prohibit circular per la Barcelona interrondes a partir de l’1 de gener del 2020, quan entrarà en vigor la Zona de Baixes Emissions (ZBE) permanent. Els primers vehicles vetats seran els més contaminants, els que actualment no tenen l’etiqueta o distintiu ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT).  Aquests 50.000 vehicles equivalen al 7% dels que entren i transiten per la capital catalana actualment. “Això és necessari per abaixar els actuals nivells de contaminació, però no és suficient per reduir el 30% de la contaminació –percentatge fixat per la Unió Europea– i serà necessari dur a terme més actuacions”, va advertir la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, que estima que el 2024 es podrien reduir en uns 125.000 vehicles el trànsit rodat amb aquesta mesura i moltes altres amb “la mobilitat sostenible al centre”.

Des del gener del 2017, la ZBE només s’activa si es declara un episodi d’elevada pol·lució atmosfèrica –quan es dispara la presència de diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió a l’aire–, cosa que fins ara s’està produint una o dues vegades a l’any. Amb l’entrada en vigor d’aquesta restricció permanent, Barcelona s’afegirà a les més de 300 ciutats europees que ja tenen mesures similars per millorar la qualitat de l’aire. 

Perquè pugui entrar en vigor aquesta mesura, inclosa en el Programa de Mesures contra la Contaminació Atmosfèrica, dijous passat es va posar en marxa la creació d’un grup per a la redacció de l’ordenança. El govern d’Ada Colau  espera deixar l’ordenança llesta per aprovar en dos mesos perquè pugui entrar en vigor el 2019. Un hipotètic canvi de color polític després de les pròximes eleccions municipals no hauria de ser un obstacle, ja que el treball previ ha comptat amb “un consens molt ampli” i hi haurà temps per incorporar “totes les veus i propostes”, va remarcar Sanz.

Un sistema de càmeres permetrà identificar les característiques dels vehicles després de llegir la matrícula i acarar-la amb la base de dades de la DGT. El sistema inclou inicialment 78 càmeres a la ciutat de Barcelona, col·locades en punts interiors de la ZBE incloses les sortides de les rondes, a les quals s’afegiran unes 60 en altres municipis inclosos en aquesta zona lliure de vehicles contaminants (l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs). Si la policia detecta un vehicle vetat li aplicarà una multa lleu, uns 100 euros, si bé l’import també podria ser modificat en aquest grup de treball per a la redacció de l’ordenança.

Els detalls, a debat

La primera proposta per part de la Taula contra la Contaminació de l’Aire –en la qual participen Ajuntament, Generalitat i Àrea Metropolitana de Barcelona– estableix que aquesta zona lliure de mals fums d’uns 95 quilòmetres quadrats de superfície funcionarà en horari laboral de dilluns a divendres, de 7.00 a 20.00 hores, tot i que la restricció podria acabar abans els divendres tenint en compte les sortides de cap de setmana. Aquest punt és un dels que es portaran a debat en el procés participatiu que ara es posa en marxa. També es discutirà la conveniència de flexibilitzar la restricció durant un nombre limitat de dies a l’any de manera que vehicles sense etiqueta podrien circular en casos molt puntuals com, per exemple, dirigir-se a un taller per fer l’examen de l’ITV o una emergència. “Podem mirar què fan en altres ciutats en aquest sentit. A Brussel·les, per exemple, tenen sis dies a l’any de lliure elecció”, va afegir la tinenta d’alcalde, que ha recordat que aquesta restricció va acompanyada de moltes altres mesures, com la inversió en transport públic, l’ampliació de la xarxa ciclable (carrils bici i carrers pacificats) i l’anomenada targeta verda en què han estat treballant aquest mandat.

En el procés participatiu també es valorarà una possible introducció progressiva per als vehicles professionals, els propietaris dels quals comptaran amb un acompanyament per part de les administracions implicades perquè puguin actualitzar la seva flota.  La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, va recordar que el sector del repartiment de mercaderies, que “representa una bona part del volum del trànsit diari”, pot tenir problemes per actualitzar les seves furgonetes al tractar-se d’“un sector molt atomitzat i de vegades precaritzat”.  

Salut pública

Notícies relacionades

La comissionada de Salut de l’ajuntament, Gemma Tarafa, defensa mesures com la Zona de Baixes Emissions permanent i altres mesures que poden despertar recels en alguns sectors de la població amb dades: “El 2016, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va dir que la contaminació era la responsable d’uns 4,2 milions de morts; i a Barcelona es van produir més de 354 morts associades a la contaminació”.

El consistori tracta la mala qualitat de l’aire com un problema de salut pública de primer ordre. “Com menys contaminació, menys ictus, menys malalties cardiovasculars, menys diabetis, menys asma i més nivell cognitiu dels més petits”, afirma Tarafa, que considera necessari fer canvis estructurals perquè els mapes demostren que la ciutat de Barcelona està per sobre dels nivells marcats per les autoritats “de manera generalitzada i constant”.